Big Bang festival blir av igen!

Big Bang Festival är en helt kostnadsfri vetenskapsfestival som ämnar på att inspirera och engagera barn och unga inom naturvetenskap och teknik. Denna levande fest, som kombinerar kunskap och lärande med skoj och festivalkänsla, startade som ett pilotprojekt under sommaren 2018 i Folkets Park.

"Vi fick goda resultat och positiv feedback, vilket motiverar oss till att arrangera festivalen igen" säger projektledare Marielle Sterner.

Programmet kommer i år att ha tema robotisering och robotik, och erbjuda bland annat lärorika workshops i arduino och lödning, design och interaktionsdesign i pysseltältet, interaktiva VR-upplevelser inne på Cool Minds och coola vetenskapsshower.

"I ytterligare en del av programmet avser vi att visa upp lokala företags faktiska arbete med robotisering. Detta anser vi är viktigt att göra för att kunna inspirera barnen till att välja en framtida yrkesväg inom IT/teknik, och för att hjälpa de att skapa en korrekt bild av vad robotisering innebär och hur vanliga robotar faktiskt ser ut".

Festivalen hålls den 23-26:e juli i Malmös Folkets Park. Programmet är ännu inte släppt med kommer att släppas på hemsidan inom kort!

• Undervisning, lärande

• sommarlov
  • folkets park
  • big bang festival

• Malmö

Cool Minds är ett vetenskapslekland för barn och unga i Malmö. Vi vill inspirera och väcka nya framtidsdrömmar inom naturvetenskap, IT och teknik!

Marielle Sterner
marielle.sterner@coolminds.se