​Cool Company växlar upp med ny vd

Egenanställningsföretaget Cool Company Skandinavien AB rekryterar Andreas Kullberg som ny vd och inleder expansion mot nya marknader och en förstärkning av B2B-erbjudandet. Nuvarande vd Jan Bergstrand kvarstår i bolaget i rollen som rådgivare.

Andreas Kullberg har lång erfarenhet av digitala onlinebaserade affärsmodeller. Närmast kommer han från vd-posten på utbildningsföretaget Pamoja Education, ett internationellt bolag som erbjuder digitala plattformar för gymnasieskolor. Han har även varit chef för EF:s online-verksamhet i Europa och mellanöstern.

Andreas uppdrag är expandera Cool Company till nya marknader och öka B2B-affären. Idag utvecklar Cool Company en cloudbaserad tjänst som löser problemen, ökar kontrollen och underlättar administrationen för både företag och frilansare. Bolagets plan är att kraftigt växa databasen av frilansare/konsulter samt att attrahera fler storföretag att använda Cool Companys gränssnitt när de anlitar frilansare. Detta skapar förutsättningar för en marknadsplats där Cool Company hjälper företag och privatpersoner/konsulter att finna varandra och samarbeta.

– Det intressanta med Cool Company är dess position i den underliggande trenden i arbetsmarknaden där företag allt oftare vill anlita istället för att anställa och där allt fler medarbetare hellre vill frilansa än att ha en fast anställning. Med starka ägare i ryggen och en väl fungerande affärsmodell ska vi utveckla fler tjänster som hjälper arbetsgivare och frilansare att hitta varandra, säger Andreas Kullberg.

Cool Company grundades 2009 av Jan Bergstrand, som idag är huvudägare tillsammans med Verdane Capital. Bolaget omsätter 250 mkr och finns i Sverige, Norge och Finland. Jan kommer att fortsätta i bolaget som ägare, styrelseledamot och senior rådgivare.

– Jag är mycket glad över att kunna växla upp Cool Companys verksamhet med Andreas som ny vd. Han har unik kompetens när det gäller internationell expansion av digitala tjänster, säger Jan Bergstrand.

Andreas Kullberg tillträder sin tjänst 19 juni. Se mer om Andreas här: https://www.linkedin.com/in/andreaskullberg/

Jan Bergstrand, VD Cool Company: 073-55 11 299
Se även coolcompany.com

• internationalisering

Cool Company erbjuder egenanställning som gör det möjligt för privatpersoner att ta uppdrag utan att ha eget företag. Samtidigt kan företag få uppdrag utförda mot faktura utan att anställa. Cool Company har arbetsgivaransvaret.

Verksamheten bidrar till en vit och sund ekonomi:

• Vi hanterar skatter, avgifter och moms åt den egenanställde.
  • Vi står för arbetsskade- och grupplivförsäkring, samt erbjuder ansvarsförsäkring och tilläggsförsäkringar.
  • Våra system ger även användaren en enkel kontroll on-line över fakturor, lönespecifikationer, betalningsstatus, kund- och artikelregister mm.

Cool Company är grundat av Jan Bergstrand som har mångårig erfarenhet från bemanningsbranschen.

Cool Company Skandinavien AB är ett svenskt bolag som erbjuder administrativa tjänster. Delägare i bolaget är Verdane Capital Funds (Verdane) vilka är Nordens största och mest framgångsrika ägare och förvaltare av secondary funds. Verdane förvaltar ett kapital på 10 miljarder kronor.