Spiltan blir ny ägare I ehandelsbolaget CoolStuff

Investment AB Spiltan har genom förvärv av aktier gått in som 30 %-ig delägare i Malmöbolaget CoolStuff som säljer innovativa och tuffa prylar i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Tyskland.

• ”Genom Spiltan får vi tillgång till kompetens och kapital inför vår fortsatta internationella expansion. Samtidigt kan vi nu i en snabbare takt utöka vårt sortiment” säger Kajsa Knapp, en av CoolStuffs grundare.

• ”Att de två grundarna väljer Spiltan som partner visar att vår modell att köpa minoritetsposter i lönsamma svenska bolag i tillväxtbranscher fungerar. Genom Spiltan får grundarna en långsiktig partner samtidigt som de kan behålla aktiemajoriteten i bolaget” säger Håkan Sjunnesson investment manager på Spiltan.

För mer information kontakta:

Kajsa Knapp, grundare CoolStuff: 0736-790998

Håkan Sjunnesson, Investment manager, Investment AB Spiltan: 07009-226655

CoolStuff AB är ett ehandelsbolag som säljer roliga och innovativa prylar med en wow-faktor. Bolaget grundades 2004 av Kajsa Knapp och Christian Omander, som efter investering äger 70% av aktierna. CoolStuff omsätter idag ca 100 mkr med försäljning i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland. All verksamhet utgår från bolagets kontor och lager i Malmö. Majoriteten av försäljningen går på export utanför Sveriges gränser och målet är att fortsätta expandera och bli marknadsledande i Europa inom segmentet.

Investment AB Spiltan är ett investmentbolag med ett totalt kapital på cirka 240 miljoner kronor som framförallt investeras i lönsamma onoterade bolag som drivs av duktiga entreprenörer. Spiltan är också största ägare till ett antal nya koncept inom finansiella tjänster som Alternativa aktiemarknaden, Spiltan Fonder och Finans- och Inkassobolaget mfin.se . Spiltan har cirka 1850 aktieägare och aktien handlas på Alternativa aktiemarknaden (www.alternativa.se) . Mer information finns på www.spiltan.se

CoolStuff – Sveriges prylmecka!

Vi säljer roliga prylar, presenter, usb-gadgets, upplevelser och julklappar på Internet. Målet är att erbjuda våra kunder de coolaste, snyggaste och mest innovativa prylarna på marknaden. Därför kallar vi oss Sveriges prylmecka! Vi arbetar kontinuerligt med att hitta nya prylar och förbättra sortimentet. För mer info gå in på www.coolstuff.se