Copyswede kommenterar Kompletts, Inets och PCB:s utspel på Sweclockers

En rad elektronikföretag uttalar sig på SweClockers.com idag om privatkopieringsersättning på USB-minnen och externa hårddiskar. Copyswede vill här tillrättalägga några uppenbara missförstånd.

Olof Geelnard, produktchef på Komplett.se, påstår att ersättningen elektronikbranschen betalar går till en organisation ”med noll ekonomisk transparens” och att det ”är skrämmande”. Det är självklart ogrundat. Såväl årsredovisningar som särskilda fördelningsredovisningar finns tillgängliga genom Copyswedes webbplats www.copyswede.se, eller kan beställas från kansliet.

Peter Erlandsson, vd på Inet, säger att ”den konspiratoriskt lagde” lätt kan få känslan att ”Copyswede på förhand har lagt nivån för den totala intäkten för privatkopieringsersättningen i Sverige och sedan väljer lämpliga nya produkter att avgiftsbelägga med ’lagom’ mycket avgift för att hålla intäkterna uppe. Sjunker försäljningen av CD/DVD-media och MP3-spelare gäller det att kompensera med något annat”.

Systemet för kompensation för privatkopiering är utformat att just ge kompensation för privatkopiering – oavsett vilket lagringsmedium som används. Det medför självfallet att när allmänhetens kopieringsvanor ändras och flyttar till nyare medier, ska kompensationssystemet följa med. Lagstiftningen från 2005 är med andra ord inte föråldrad, som Erlandsson vill påstå, utan flexibel och teknikneutral.

Det är också lagstiftaren som satt nivån, inte Copyswede. Istället ges parterna, det vill säga branschens företrädare, i detta fall UMA, och upphovsmännens företrädare, Copyswede, ansvar att genom förhandling fastställa de nedsättningar branschen har rätt till. UMA har dock valt att dra sig ur sådana förhandlingar om USB-minnen och externa hårddiskar.

Jesper Brenner på PCB Distribution menar att det finns risk för att försäljningen av de aktuella produkterna kommer att flytta utanför Sverige. Han bortser då från att marknadsstörning är en nedsättningsgrund i de förhandlingar som UMA, elektronikbranschens intresseorganisation, valde att dra sig ur.

Man ska också komma ihåg att kompensation för privatkopiering är obligatoriskt inom EU, om privatkopiering överhuvudtaget ska vara tillåtet. Motsvarande ersättningar på dessa produkter finns redan i ett tiotal EU-länder och på sikt, allteftersom dessa blir fler, minskar marknadsstörningen.

Dessutom har EU-domstolen nyligen klargjort att ersättning också får tas ut av näringsidkare i utlandet som riktar sig mot en lokal marknads konsumenter via gränsöverskridande distansförsäljning. Ersättningen bör med andra ord inte föranleda en ökad privatimport.

Gemensamt är att man ifrågasätter upphovsmännens rätt att få kompensation när deras arbete privatkopieras med produkterna USB-minnen och externa hårddiskar. Man menar att dessa produkter används till annat. Det stämmer självfallet.

Det faktum att produkter också kan användas till andra saker innebär emellertid inte att de ska undantas privatkopieringsersättning. Istället har elektronikbranschen rätt till nedsättning av ersättningsnivån på grund av just annan användning – de behöver med andra ord inte betala för det. Nedsättningen görs i förhandling, alltså de förhandlingar som elektronikbranschens intresseförening UMA valt att dra sig ur.

Självfallet har inte den svenska lagstiftaren och EU arbetat fram en rätt till kompensation för privatkopiering med avsikten att produkter som idag de facto används för privatkopiering ska undantas ersättning.

Mattias Åkerlind
Copyswede