BLI RÄDDAD MED FASTFIND NÖDSÄNDARE, PLB

McMurdo lanserar världens minsta nödsändare! Den är vattentät, mycket lätt (150g), har ett enastående lågt pris och fungerar i hela världen. En trygghet för friluftsmänniskan såväl för skogsarbetaren och andra som exempelvis arbetar ensamma eller befinner sig utanför täckningsområde för GSM.

Storleken (34x47x106mm), som en mobiltelefon, gör det enkelt att alltid ha den med sig. Den finns i två modeller, med eller utan inbyggd 12-kanals GPS. Med inbyggd GPS ges exakt position direkt och räddningsaktionen sker snabbare. Bägge modellerna sänder på två frekvenser, 406 och 121,5. Den senare pejlas in av exempelvis räddningshelikopter och sjöräddning. Batteriet håller 5 år och vid larm i minst 24 timmar.

Precis som McMurdos tidigare modeller är det en nödsändare som larmar via Cospas-Sarsat satellitsystem. Detta satellitsystem har sedan årtionden avtal med internationella myndigheter och nationella räddningsverk. Varje PLB är unikt kodad, bl a med landskod. I Sverige dirigeras larmet direkt till ARCC (Flygräddningscentralen) där ägaren också måste registrera sin PLB. Tjänsten är helt gratis och det är inga kostnader i samband med registrering, att äga och/eller använda en riktig nödsändare (PLB). Tillverkaren McMurdo har i mer än 20 år levererat nödsändare, bland annat till handelssjöfart, kustbevakning och flyg.

Rek. priset för Fastfind PLB 210 med GPS är bara 3.550.- inkl. moms. Så stoppa en Fastfind i fickan nästa gång du går ut - då blir du hittad och räddad i en nödsituation!

Svensk distributör Cordland Marine AB. Mer information på www.cordland.se.

• Arbetsmiljö