Pressmeddelande -

NU BLIR DET MÖJLIGT FÖR MINDRE BÅTAR ATT FÅ BREDBAND OMBORD - KVH LANSERAR V3, VÄRLDENS MINSTA MARITIMA VSAT

Till sjöss har det hittills varit helt andra förhållanden när det gäller datakommunikation än på land. Datahastigheter på 150-280 kbps med nedladdningspriser på 10-15.- USD/MB har räknats som utmärkt. KVH lanserar nu en VSAT med avsevärt högre datahastighet som dessutom kostar mindre än 1/10 att använda jämfört med exempelvis Inmarsat.

Antennen är bara 37 cm och väger enbart 11 kg - möjlig att installera på båtar från 30 fot och uppåt. Hög samtalskvalité och datahastighet som hemma, nedladdning 2 Mbps, upplandning 128 Kbps. Exempelvis är minutkostnaden för telefonsamtal $ 0.49 worldwide och kostnaden för data är $ 0.99/MB, dvs under SEK 6:25/MB. Produkten har täckning i större delen av världen, se täckningskarta.

Det är enkelt att installera utrustningen som består av antenn, kontrollenhet, modem, 8-ports Ethernet switch och analog telefonadapter. Det enda som tillkommer är antennkabel där längden varierar med typ av båt.

Produkten visas i Europa på Digital Ship i Hamburg 9-10 mars 2011. Leveranser beräknas påbörjas andra kvartalet 2011 så snart produkten fått licens. Listpris för komplett utrustning, antenn och inomhusenhet/modem, $ 16.995.- exkl. moms (ca SEK 107.000:-). Svensk distributör Cordland Marine AB, www.cordland.se.

• Friluftsliv

• vsat antenner
  • vsat
  • bredband
  • kommunikation ombord

Med lång erfarenhet och hög kompetens erbjuder vi lösningar och utrustningar som uppfyller kundens behov av produkter och tjänster inom kommunikation både för säkerhet och nöje. Som svensk distributör erbjuder vi ett komplett sortiment produkter från världens ledande tillverkare med servicenät jorden runt. Våra kunder är främst yrkessjöfart, myndigheter, större fritidsbåtar men också andra som har behov av kommunikation i avlägsna områden där annan kommunikationsmöjlighet saknas.