Månadsbrev februari 2014

Jag vill börja med att önska alla aktieägare och intressenter ett gott nytt och fruktbart 2014. På Cortus Energy jobbar vi för fullt med Nordkalk och kring nya affärsmöjligheter för vår expansion.

Nordkalkprojektet

Cortus Energy och Nordkalk är fokuserade på att inom kort avsluta avtalsskrivningarna kring leveransavtalet för Rakke. Avtalet baseras på det intentionsavtal som tecknades i december 2013. Avtalet omfattar leverans och försäljning av energigas under 12 år till Nordkalks produktionsanläggning i Rakke, Estland. För att spara tid i projektet har ansökningsprocessen för miljötillstånd för Cortus kommande verksamhet i Rakke startats. Arbetet utförs av ÅF i Estland. Cortus förhandlar även med ett estländskt engineeringbolag om projekteringstjänster. Bränslesituationen har kartlagts och visar på mycket goda förutsättningar avseende tillgång och priser. Tester av bränslen till Rakke-anläggningen kommer genomföras under våren.

Affärsläget

Magnus Nelsson Folkelid började sin anställning som affärsingenjör i januari i år. Vi är mycket glada att han har kommit till företaget och vi kan nu ytterligare fokusera på pågående affärsprojekt och hantera nya förfrågningar.

I december var Cortus Energy inbjudna till Irlands energiministerium och parlament. Syftet var att beskriva möjligheter kring förnybar energi som en del i Irlands program för att minska fossilberoendet. Som resultat av besöket kommer en delegation kommer till oss under februari för att bland annat besöka testanläggningen i Köping.

Utveckling

Resultaten från utförda tester under 2013 har väckt uppmärksamhet och Cortus Energy har blivit inbjudna att presentera de fina resultaten på REGATEC i Malmö under maj månad och på en konferens i Warszawa (Polen) arrangerad av KTH och polska Institute of Power Engineering (IEN) under maj månad.

Informationsträffar

Följande informationsträffar är inplanerade:

·  Aktiespararna, Gävle den 6 maj

·  Aktiespararna, Stockholm den 8 maj

·  Aktiespararna, Göteborg den 22 maj

Nästa månadsbrev utkommer 6 mars 2014.

Rolf Ljunggren, VD

Tel: +46 (0)8 588 866 30

www.cortusenergy.com

Om Cortus Energy

Cortus Energy erbjuder kostnadseffektiva och innovativa bioenergilösningar för kraft- och processindustrier baserat på den patenterade förgasningstekniken WoodRoll®. WoodRoll® har stor bränsleflexibilitet, vilket innebär att processen kan utnyttja lågvärdiga förnybara bränslen utan att kompromissa med processprestanda. Cortus Energys aktier är upptagna till handel på NASDAQ OMX First North. Mangold Fondkommission AB, telefon 08-503 015 50, är Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant.

• biobränslen
  • cleantech