Say Lou Lou gör upp med patriarkatet i ny musikvideo

Say Lou Lou gör upp med patriarkatet i ny musikvideo

Say Lou Lou följer upp nya singeln Golden Child med en surrealistisk musikvideo, en samling drömlika sekvenser som gör upp med de osynliga bojor som unga kvinnor förväntas bära. Videon har skapats av ett hyllat LA-baserat filmteam och släpptes exklusivt via det flerfaldigt prisbelönta magasinet Nowness.

>> SE MUSIKVIDEON HÄR <<

För två veckor sedan släppte Say Lou Lou nya singeln Golden Child, en av låtarna från de kommande albumet Immortelle. Sunday Times har redan hyllat låten och den Västkust-doftande 70-talsproduktionen, Aftonbladet highlightade den som en av förra veckans bästa låtar och Earmilk utsåg den snabbt till ett anthem för unga kvinnor.

Bakom videon, som alldeles nyss släpptes upp via det globala magasinet Nowness, står det LA-baserade teamet Laura Gorun, Dimitri Basil, Cooper Roussel och Dominique Basil (Kings of Leon, Unknown Mortal Orchestra m.m.)  som beskriver sina tankar med videon så här:

“In part, the video is about being desensitized to violence. If you experience something constantly, no matter how shocking it is, sooner or later it will become the norm. It’s also about this idea which we didn’t conceive - it’s straight out of “A Clockwork Orange”: Let’s say you love sugar. It always puts you in a good mood. As an experiment, each time you consume sugar you hop on a Gravitron. After a few weeks, your brain will probably connect the sugar with feeling sick - and from there on you will hate sugar. In conclusion, this video is about sugar and Gravitrons.”

Bandet har sedan start utmärkt sig med sina visuella musikvideos och så sent som 2016 tilldelades de en Grammis för årets bästa musikvideo till låten Nothing But A Hearbeat. Idén bakom videon till Golden Child, som bl.a. spelats in i nationalparkerna Zion och Death Valley i Kaliforninen beskriver bandet så här:

"The video is a surreal, dream like narrative about false ideas of freedom - how we are frozen in the roles we are dealt like self-imposed statues, imitated, constructed and systematically kept in our place. Can we break the chain if we don't see it?"

Citat om Golden Child

“The Swedish-Australian twins channel 1970s disco and West Coast soft-rock, with irresistible results”

Sunday Times

“Systerduon krossar patriarkala dumheter i perfekt harmoni.”

Aftonbladet

"Golden Child is absolutely majestic, a sweeping composition of Western guitar licks, cinematic strings, and their voices wrapped up in a dramatic daze, desperately waiting to be set free."

V Magazine

“Golden Child is a percussive, dream-pop anthem for young women.”

Earmilk

Följ Say Lou Lou på sociala medier:
Facebook //Instagram //Twitter