​Denniz Pop Awards-vinnarna Archi & Pelago debuterar med singeln 'Groundhog Day'

Trots att det Stockholmsbaserade bandet Archi & Pelago officiellt inte har släppt någon musik ännu har GoPro-användare över hela världen redan hört deras låt, tack vare en onlinekampanj på GoPros officiella Instagram och Youtube som nått över en miljon följare. Idag den 19 oktober släpper de äntligen debutsingeln Groundhog Day via Cosmos Music och redan på söndag hörs låten i ett avsnitt av serien Shameless på den amerikanska TV-kanalen Showtime.

>>Lyssna på Groundhog Day här<<

2017 vann Archi & Pelago pris på det prestigefyllda Denniz Pop Awards som Årets Rookies i band/artist-kategorin, under deras tidigare namn Flat Earth Society. Även om de är debutanter just i den här konstellationen är Oskar, Gustaf, Joakim och Magnus långt ifrån rookies i musikbranschen. Flera av dem har turnerat med några av Sveriges största artister (Miriam Bryant, Skott, Norlie & KKV) och sångaren Oskar har fängslat publikmassor över hela Skandinavien i en av huvudrollerna i Kristina från Dufvemåla, Björn och Benny från ABBA:s mest kända musikal.

Debutsingeln Groundhog Day föddes ur en synthslinga på en Yamaha DX7 och för tankarna till band som Haim, Miike Snow och Maroon 5. Låten handlar om en ohälsosam relation som är dömd att misslyckas, men som trots det bara fortsätter i en destruktiv loop. På samma sätt som Bill Murray gång på gång vaknar upp till samma grå måndagsmorgon i den episka 90-talsfilmen Groundhog Day.

Följ Archi & Pelago här:

FacebookInstagramSpotify