Hyllade artisten Menke släpper singeln ’Apathy’ från kommande EP

Den hyllade artisten Menke delade i våras med sig av sitt första alster på engelska och under senaste månaden har hon förstärkt bandet på hela Weepings Willows sommarturné. Idag släpps singeln Apathy, ett spår från den kommande helt engelskspråkiga EP:n Echo of Youth som släpps den 27 september.

Många fick upp ögonen för multiinstrumentalisten Menke redan vid debuten i slutet på 2017, och EP:n ’Till Havet’ från 2018 hyllades både i Sverige och utomlands. Även om Menke alltid skrivit musik på engelska var det först i våras som hon delade med sig av sin första låt i form av singeln ’Echo’. Låten tolkades av både den hypade techno-producenten The Field och en den nigerianska producenten Tee-Y Mix och precis som med all Menkes musik begåvades den med en magisk musikvideo där man projicerade laser genom smältande isblock. Idag släpps Apathy, en låt i femtakt om att leta efter mening och lycka i sitt inre:

- Man lär sig från tidig ålder att bli bedömd utifrån, av auktoriteter, vilket gör att man som vuxen inte litar på sin egen omdömesförmåga. Istället söker man hela tiden bekräftelse från andra människor. Men det är en återvändsgränd; ingen annan kan ge mitt liv mening, eller bekräfta att jag duger som människa – den vissheten måste grundas i mitt inre och växa fram i mig själv.

Lyssna på 'Apathy' via Spotify här

’Apathy’ är en av låtarna på den kommande EP:n Echo of Youth, ett slags reflekterande bokslut över ungdomsåren med låtar skrivna under en tioårsperiod. Förutom musiken i sig har Menke gjort sig känd för sina vackra och suggestiva musikvideos. Videon till Apathy har spelats in i ett stort stenbrott på ön Oaxen, och släpps om två veckor.

EP:n Echo of Youth släpps den 27 september men innan dess gör Menke fyra ytterligare konserter tillsammans med Weeping Willows.

18 aug Ulriksdals Slottträdgård, Sthlm
19 aug Trägår’ns Sommarscen, GBG