​Pistvakt firar 20 år med att släppa ny musik och uppträda i Bingolotto

I år är det 20 år sedan bröderna Sven-E, Jan- E och Olle från Svartlien tog svenska folket med storm i SVT-serien Pistvakt - En Vintersaga, som från allra första början var en föreställning på Pistolteatern i Stockholm. Skådespelarna Lennart Jähkel, Jacob Nordenson och Tomas Norström är alla tre väletablerade skådespelare som parallellt med Pistvakt jobbat med massor av andra projekt. Trots detta har den numera kultförklarade trion hunnit med över 400 livekonserter med sitt band Pjäx Pistols och körsångerskorna ’The Klimtatjakka Chicks’. Albumet ’Gaj å partaj’ från 2001 sålde snabbt platinum och 2005 blev deras långfilm Pistvakt årets mest sedda svenska biofilm. För att fira 20-årsjubileet av Pistvakts tv-premiär släpper de den 28 september för första gången på 17 år helt nyinspelad musik. Precis som tidigare består musiken av internationella rocklåtar som översatts till svenska med en twist, till exempel Creedence Clearwater Revivals låt ’Have You Ever Seen The Rain’ har fått den nya titeln ’Har ni nånsin sett en ren’.

Idag släpps första singeln Nere hos Beng-Ha via Scandinavian Songs och den 12 oktober kommer ett 5-spårs minialbum med samma titel. Den 14 oktober uppträder Pistvakt i Bingolotto.

Lyssna på nya singeln här:

Nere hos Beng-Ha

• Evenemang