Skott släpper ny singel, egen-regisserad musikvideo och avslöjar albumdatum

Skott släpper ny singel, egen-regisserad musikvideo och avslöjar albumdatum

Idag släpps Skotts nya singel ’Talk About Me’ tillsammans med en animerad musikvideo, delvis regisserad av henne själv. Singeln har redan i förväg hunnit få kärlek internationellt från bl.a. Nylon Magazine som premiärar musikvideon senare idag. Även BBC Radio 1, Clash Magazine och The Line of Best Fit har stämt in i lovsången. Utöver singelsläppet avslöjar nu Skott datum och titel för det efterlängtade debutalbumet, och att det nya materialet kommer att släppas i samarbete mellan Dollar Menu och Cosmos Music.

Med över 100 miljoner streams online, flera internationella turnéer på sin meritlista och fans som Katy Perry och Lorde bestämde sig den svenska artisten Skott förra året för att starta det egna skivbolaget Dollar Menu. De första singlarna ’Bloodhound’, ’Midas’ och ’Kodak & Codeine’ uppmärksammades av medier som Billboard Magazine, BBC Radio 1, Paper Magazine och Refinery 29. Tidigare i våras delade Skott med sig av sitt nya material live på klubben Oslo Hackney i London och på Mexicos största festival Vive Latino med över 200 000 besökare.

Nya singeln ’Talk About Me’ är en quirky pop-låt om en liten flicka som tappar förståendet längs en narcissistisk vansinnesfärd efter sina stora drömmar. Man anar drag av Skotts folkmusik-uppväxt i låtens melodi och som alltid balanserar hon perfekt precis på gränsen mellan sofistikerad alt-pop och ett kommersiellt smittsamt sound.

Tillsammans med singeln släpps en animerad musikvideo regisserad av Skott själv i samarbete med videoregissören och animatören Paras IV.

I musikvideon har vi smugit in popkulturella referenser i ett utomjordiskt Hollywood-liknande universum – hela idén är långt ifrån allt jag tidigare gjort. Själva låten handlar om en liten flicka som drömmer om att bli känd och framgångsrik men längs vägen tippar det över till galenskap och längs med historiens gång tappar hon mer och mer kontakten med verkligheten. Men det visar sig sen att hon egentligen känner sig osynlig. Jag har regisserat videon med min kompis Paras IV som har animerat allt, vi har haft väldigt kul under processenDet är så härligt när man animerar att bara fantasin sätter gränserna, nu får jag äntligen rida igenom Florida på en gigantisk skalbagge.

Skotts debutalbum ’Always Live For Always’ kommer att släppas den 12 juni via Dollar Menu och Cosmos Music. Utöver de hittills släppta singlarna på Dollar Menu kommer albumet innehålla sex stycken helt nya spår.

Följ Skott här:

Facebook I Instagram I Twitter I Spotify I Youtube