CLEVR kliver framåt med VR-applikation

Createbolaget CLEVR kliver framåt med sina VR-lösningar. Eskilstunaföretaget har tagit fram en tidig prototyp som ska simulera känslan av att gå omkring på månens yta. VR-applikationen är en del i projektet Månhuset - världens första konstprojekt på månen.

Månhuset är ett projekt vars syfte är att placera en röd stuga med vita knutar på månens faktiska yta. Detta med hjälp av samarbetspartnern Falu Rödfärg. Mikael Genbergs konstprojekt åker upp till månen med det amerikanska rymdbolaget Astrobotic Technology i oktober 2015. I veckan lanserades projektet och ambitionen är att samla in 15.000.000 USD via global crowdfunding och på så sätt låta allmänheten vara med och finansiera konstprojektet och ett steg i riktningen att tillgängliggöra rymden för allmänheten.

Ett sätt att tillgängliggöra rymden för allmänheten är att arbeta med virtuella lösningar, Virtual Reality. Eskilstunaföretaget CLEVR arbetar med en VR-applikation som möjliggör detta.

- Vi är otroligt stolta över att få vara en del i detta projekt. En VR-lösning gör det möjligt att leverera känslan av att verkligen befinna sig på månen, och reaktionerna är underbara att se, säger Petter Wannerberg på CLEVR.

CLEVR kommer under projektets gång lansera den färdiga VR-applikationen för att öka intresse och bidra till spridning av projektet. Alla medel som samlas in genom crowdfundingen går oavkortat till förverkligandet av Månhuset. Crowdfundingen sker på Månhusets webbplats, www.themoonhouse.com  mellan den 28 maj och den 30 november 2014.

Om CLEVR
Clevr arbetar med att skapa interaktiva miljöer, spel och upplevelser i Virtual Reality. Företaget startade 2013 och är ett bolag i företagsinkubatorn CREATE Business incubator i Mälardalen AB. Grundarna är Petter Wannerberg, Erik Widqvist och Oscar Kjelleryd. CLEVR erhöll Sparbanken Rekarnes affärsutvecklingsstipendie för Bästa affärsidé genom Munktell Business School. Petter Wannerberg utsågs av Munktell Science Park till Årets Innovatör år 2012.

Petter Wannerberg, CLEVR Epost: petter@clevr.se, telefon: 076-8115718

Om Månhuset
Månhuset är ett gränslöst möte mellan konst och teknik, kultur och vetenskap, historia och framtid, men framför allt mellan rymden och människan. Månhuset är en symbol för vad vi människor tillsammans kan göra möjligt. De senaste årens digitala utveckling har skapat nya förutsättningar att nå och engagera människor runt om i världen - via crowdfunding och sociala medier. I år firar Sveriges nationalfärg, Falu Rödfärg, 250 år genom att stödja Månhuset med en global crowdfunding som ska förverkliga visionen - ett rött hus med vita knutar på månen. Alla medel som samlas in genom crowdfundingen går oavkortat till Månhuset.

Mikael Genberg, konstnär och entreprenör Månhuset - för allmänna frågor om Månhuset
E-post: mikael@themoonhouse.com, telefon: 070-775 53 93

Photo: http://themoonhouse.com