Sörmländska bolag attraherar investerare

Tre sörmländska bolag har nyligen erhållit investering från ett tjugotal privatinvesterare och Sörmlandsfonden. Bolagen har matchats ihop med privatinvesterarna genom Sörmlandsnästet. Investeringarna, som innebär såväl kapital- som kompetenstillförsel, har skett i bolagen Operose som utvecklar arbetskläder för kvinnor, Warbro Kvarn som ska producera malt till mikrobryggerier samt reDEW som är ett jeansmärke med rötter i outdoor. Create Business Incubator är samarbetspartner till Sörmlandsfonden för utveckling av tillväxtbolag i Sörmland.

-Vi ser nu framtiden an med tillförsikt säger Johanna Söderström VD i Operose AB - ett Strängnäsbaserat start-up företag som tar fram och säljer arbetskläder för kvinnor med fokus på passform, funktion och slitstyrka.

-Det vi främst uppskattar är kompetensen som tillförts via de nya aktieägarna, men investeringen innebär också att vi kan ta bort många stora hinder för tillväxt som till exempel leveransförmågan, fortsätter Johanna Söderström.

Se www.operose.se för mer information om Operose.

-Vi är mycket glada för alla nya aktieägare som investerat i vårt projekt Warbro Malt, säger Kerstin Björklund VD i Warbro Kvarn AB - ett Katrineholmsbaserat företag som odlar och förädlar ursprungsspannmål.

-Nu kan vi snabbt gå vidare i processen att bygga upp ett nytt ben för företaget att stå på - en automatisk maltanläggning som gör att vi kan komma igång med produktionen av en mycket efterfrågad råvara till Sveriges alla mikrobryggerier, fortsätter Kerstin Björklund.

Se www.warbrokvarn.se för mer information om Warbro Kvarn.

-Vår syn på företagande, där vikten av att ge tillbaka till vår omvärld är en mycket viktig beståndsdel, gjorde det initialt svårt att hitta rätt typ av finansiering. Vi lyckades hitta rätt investerare, med en långsiktig samsyn och det glädjer oss att nästan hälften av dessa kommer från Eskilstuna/Stockholm, säger Anders Haglund och Peter Lantz, grundare i reDEW AB - ett Eskilstunabaserat start-up med egen utveckling, formgivning och försäljning av jeans.

-Våra egna kompetenser kompletteras nu av våra investerares, vilket stärker reDEW ytterligare inför den lansering på marknaden vi står inför i början av nästa år. Vi ser verkligen fram emot att få berätta mer om vad vi gör och framförallt om varför, fortsätter Anders Haglund.

Se www.redew8.com för mer information om reDEW

-Med investeringarna i Operose, Warbro Kvarn och reDEW har Sörmlandsfonden gjort tio investeringar i några av länets mest intressanta tillväxtbolag. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete att matcha ihop tillväxtbolag med kapital och kompetensbehov med vårt stora nätverk bestående av ett trettiotal sörmländska privatinvesterare, säger Thomas Karlsson VD i Sörmlandsfonden AB.

Om Sörmlandsfonden
Sörmlandsfonden är en sörmländsk investerare av aktivt ägarkapital i bolag med rejäl tillväxtpotential. Sörmlandsfonden driver forumet Sörmlandsnästet där ett aktivt nätverk av affärsänglar ingår som erbjuds att investera tillsammans med Sörmlandsfonden. Sörmlandsfonden ägs av Sörmlands Sparbank, Sparbanken Rekarne samt Länsförsäkringar Södermanland.

Se www.sormlandsfonden.se för mer information om Sörmlandsfonden.

Create Business Incubator är samarbetspartner till Sörmlandsfonden för utveckling av tillväxtbolag i Sörmland.

Thomas Karlsson, VD Sörmlandsfonden
thomas.karlsson@sormlandsfonden.se eller 070-000 70 70