Create Business Incubator etablerar acceleratorprogram i Sörmland i äkta startup-anda

I en ny programsatsning etablerar Create Business Incubator acceleratorprogramet Create-X i Sörmland. Detta för att bringa företagare, innovatörer och startups samman i en process som syftar till att inspirera och lära ut. Anmälningar till programmet är öppna nu.

- Att jobba med acceleratorprogram som snabbt utvecklar bolag ligger otroligt högt på trendlistan om man går till startupscenen runtom i världen. För oss är det en självklarhet att ha ett program i samklang med marknaden som är. Att sedan låta acceleratorprogrammet ha sin grund i Sörmland var en självklarhet för oss av den enkla anledningen att allt inte behöver vara placerat i storstäderna, säger Rolf Springfeldt, vd, Create Business Incubator.

Creates Sörmländska Acceleratorprogram vid namn Create-X syftar till att lyfta entreprenörer på en affärsmässig såväl som mänsklig nivå. I Programmet erbjuds affärscoaching, pitchträningar och nätverkande med möjliga investerare. Utöver detta kommer det vid tre tillfällen att vara event i internatformat där man under en hel helg fokuserar 100% på sin startup med övernattning på slott. Acceleratorprogrammet som sådant pågår under tre månader och tar emot upp till tio bolag åt gången. Programmet är kostnadsfritt.

- Bolagen som går in i acceleratorprogrammet ska lyfta med Create-X. Vi vill att bolagen ska känna att allt fokus ligger på deras innovationer. Som ensam innovatör måste man få chans att bolla idéer med med likasinnade och bli coachad. Man måste också få chans att träffa rätt personer och vidga sitt nätverk. I den här branschen gäller det att vara snabb. Det är först då utveckling verkligen kan ta fart både av entreprenören och innovationen, säger Pernilla Kjellström, grundare av Create-X och Community manager på Create Business Incubator.

Startup acceleratorer är tidsbegränsade, kohortbaserade program, som inkluderar mentorskap och pedagogiska komponenter. De kulminerar ofta i ett publikt pitch-event eller i en demodag. Acceleratorer kan vara antingen privat eller offentligt finansierad och fokuserar på ett brett spektrum av branscher.

Besök Create-X för att lära dig mer och anmäla dig till programmet: www.create-x.co