​Två av tio nordiska bolag till TINC i Silicon Valley kommer från Create Business Incubator

Createbolagen Ticketbird och Prindit har, av fem svenska bolag och totalt tio nordiska bolag, blivit utvalda att delta i acceleratorprogrammet TINC för att vässa sina verksamheter för den globala marknaden. I oktober kommer bolagen att flytta till Silicon Valley för att delta i fyraveckorsprogrammet som körs av Nordic Innovation House.

Gemensamt för bolagen antagna från inkubatorn Create är att de verkar inom techsfären och har idéer utvecklade för den globala marknaden, vilket tillhör kraven för att få söka till programmet TINC. Det är hård konkurrens bland sökanden. På plats får bolagen chans att utveckla sina tillväxtstrategier och träffa potentiella kunder, partners och investerare i en inspirerande miljö som utvecklat några av världens mest framgångsrika bolag.

- Vi ser det som en otrolig chans till utveckling. Framförallt ser vi fram emot att lära oss så mycket vi bara kan från programmet och de kompetenta människor vi får privilegiet att möta i Silicon Valley, säger Anders Wikström, Chief Innovation Officer, Prindit.

Både Prindit och Ticketbird har fått mycket uppmärksamhet under året. Till exempel vann Prindit publikens pris under Serendipity Challenge medan Ticketbird i mars fick presentera på techkonventet Slush i Tokyo.

- Det är otroligt roligt att ha blivit utvalda. Vi kommer åka dit en vecka tidigare eftersom vi redan har fått till spännande möten med intresserade partners. TINC är en fantastisk möjlighet till utveckling speciellt då vi arbetar hårt med att nå ut på den globala marknaden, säger Daniel Hedberg, vd, Ticketbird.

De andra svenska bolagen är: Price Edge Solutions AB, Droshi – Scandinavian dropshipping AB och Coala Life AB. (källa)

Om Prindit: Forskning visar på en tydlig koppling mellan engagerade medarbetare och ökad produktivitet. Samtidigt ökar stress och sjukfrånvaro och många känner sig inte involverade i sin egen organisation. Prindits molnbaserade system är utvecklat för att effektivisera team och blottlägga möjliga hinder. Läs mer

Om Ticketbird: Ticketbird vill lyfta känslan över hur kunder upplever kundservice och framförallt hjälpa företag att ge bra kundsupport. Via en innovativ, molnbaserad, online-plattform baserad på smarta algoritmer tillgängliggörs Ticketbird från vilken enhet som helst. Läs mer

Om TINC: TINC är ett acceleratorprogram för nordiska startup-bolag som vill skala upp sin verksamhet och växa internationellt. Programmet drivs av Innovation Norway i samarbete med Vinnova. www.nordicinnovationhouse.com/tinc

Både Prindit och Ticketbird stöttas även av samverkansprojektet Växtzon där nio företagsinkubatorer och science parks i Östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och nå en omsättning på 100 miljoner kronor.

Create Business Incubator Mälardalen AB (Create) är en företagsinkubator som erbjuder coaching och affärsutvecklingstöd som hjälper drivna entreprenörer med starka idéer att på ett strukturerat sätt utveckla sina idéer och visioner till framgångsrika företag. Create är en non-profitverksamhet som ägs av Västerås Science Park, Munktell Science Park i Eskilstuna och Sörmlandsfonden samt arbetar i nära samarbete med Mälardalens högskola. Create ingår i Vinnovas nationella inkubatorprogram. Läs mer på www.create.se