Dramatisk ökning av bolagskonkurser

Juni blev en ny dyster månad när det gäller antalet bolagskonkurser. Enligt statistik från kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe ökade antalet bolagskonkurser med hela 13 procent jämfört med motsvarande månad förra året.

Ser man till det totala antalet bolagskonkurser under det andra halvåret 2011, har det skett en dramatisk ökning under det första halvåret 2012. Ökningen är drygt 18 procent, vilket förstås är en oroande utveckling, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

Att bolagskonkurserna har ökat så kraftigt under juni och under årets sex första månader, kommer dock inte som en överraskning för Krister Jonsson.

– Vi har sett den här utvecklingen under hela året och med tanke på att den svenska exportindustrin så tydligt känner av oron inom EU, är denna statistik inte förvånande. Även de svenska hushållen håller hårt i sina pengar, vilket förstås drabbar många företag, säger Krister.

Mars är den enda månaden under 2012 där bolagskonkurserna var färre jämfört med samma period 2011. För övrigt har det bara varit dystra röda siffror. De 3 154 bolagskonkurser som hittills registrerats i år har drabbat 10 521 personer

– Mot bakgrund av den statistik vi ser, tillsammans med bland annat Konjunkturinstitutets nyligen framlagda dystra prognos för återstoden av 2012, kommer utvecklingen inte att bli bättre den närmaste tiden. Vi får tyvärr räkna med en fortsatt negativ trend, säger Krister Jonsson.

Juni månads omsättningsmässigt största bolag som tvingades i konkurs var AB Huges Marina i Västervik. Företaget hade 69 anställda och en omsättning på drygt 188 miljoner kronor. Med tanke på att Nimbuskoncernen i Göteborg gick i konkurs i början av juli – och således ännu inte finns med i någon officiell statistik – är det tuffa tider för bolag inom den marina sektorn.

– Och även ett tydligt tecken på att privatpersoner håller hårt i sina pengar och är mindre benägna att köpa dyra kapitalvaror, säger Krister Jonsson.

OBS: Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under juni 2012 (omsättning) i bifogat worddokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel. 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.