Företagen som betalar bäst i Sverige

Vilka företag betalar högst lön i Sverige? Och vilka företag betalar mest i olika branscher? Kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe har räknat ut löneläget och presenterar löneligan för svenska aktiebolag med fler än 50 anställda. På 20-i-topp listan finns 18 företag där de anställda har en snittlön på över en miljon kronor. Creditsafe har också listat de företag som betalar högst snittlön i respektive bransch. Här skiljer det 1 348 000 kronor mellan första och sista plats.

Högst upp på listan över företag som betalar bäst ligger malmöföretaget E.ON Energihandel Nordic Aktiebolag. Här har medarbetarna en genomsnittlig årslön på 1 729 000 kronor. Det blir drygt 144 000 i månaden före skatt. Bolaget bedriver handel med energiråvarorna el och gas samt tillhandahåller personal till koncernbolag.

Vill du få en hög lön ska du söka dig till ett företag inom kredit och försäkringsbranschen, helst i Stockholm. På 20-i-topp listan finns fem sådana företag representerade.

På andra plats ligger SEB Investment Management AB med 1 668 000 i snittlön per år, 3:a är EQT Partners Aktiebolag med 1 574 000 och 4:a ABG Sundal Collier AB med 1 389 000.

Företag inom branschen juridik, ekonomi och teknik är också välrepresenterade på listan. The Boston Consulting Group Nordic AB ligger med 1 296 000 i snittlön på 6:e plats och lite längre ner hittas moderbolagen för Assa Abloy, Securitas och SCA.

Flera kommunikationsföretag finns också med på 20-i-topp listan. På plats 5 ligger QlikTech International AB i Lund som bedriver utveckling, marknadsföring och försäljning av programvaror och tjänster inom IT området. Företaget har en snittlön på 1 300 000 kronor.

De läkare som arbetar för uthyrningsföretaget Rent-A-Doctor tjänar i genomsnitt  1 031 000 kronor. Företaget, som ingår i Carema Vård och Omsorg, hyr ut läkare till vårdcentraler och sjukhus.

CellMark är enda göteborgsföretaget på listan. CellMark på 9:e plats bedriver handel med skogsprodukter och värdepapper samt förvaltar egendom, betalar en snittlön på 1 165 000 kronor. En stor del av lönen är, enligt bokslutet, tantiem.

Artonde och sista företag på listan som betalar ut över en miljon kronor i snittlön är stockholmsföretaget C More Entertainment med 1 003 000 kronor. Det ger medarbetarna en månadslön på cirka 836 000, inklusive skatt.

Energibranschen hamnar på fösta plats med E.ON Energihandel Nordic Aktiebolag  som betalar en snittlön på 1 729 000 kronor. Jordbruk, skogsbruk och fiske hamnar sist. I den branschen betalar Lantmännen SW Seed AB den bästa snittlönen, 381 000.

Som väntat är det företag inom branscherna energi, kredit och försäkring, kommunikation och juridik, ekonomi och teknik som betalar bäst. Även inom handel och bemanning och tjänsteföretag finns bolag som betalar över en miljon i snittlön.

Längst ner på listan hamnar branscherna jordbruk, skogsbruk och fiske samt hotell och restaurang.

Fotnot:
Listan är baserad på de senaste boksluten som har lämnats in till Bolagsverket.
Alla snittlöner är inklusive skatt men exklusive sociala avgifter
Lön till VD och styrelse ingår ej.

För ytterligare information, kontakta:
Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Statistik: Listor över de 20 bäst betalande företagen och de företag som betalar bäst i respektive bransch bifogas som pdf.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.

Krister Jonsson

Operations Director +46 (0)706-28 08 99