Konkurserna ökar igen

Konkurserna ökar igen

546 svenska aktiebolag gick i konkurs i oktober. Trots en marginell ökning jämfört med i fjol är det den högsta siffran för en oktobermånad på tio år, visar nya siffror från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe.

Konkurserna i oktober ökade med en procent jämfört med samma månad i fjol. Totalt försattes 546 aktiebolag i konkurs i oktober, vilket kan jämförs med 542 konkurser under samma månad förra året. Medelomsättningen för de konkursade bolagen i oktober var 5,2 miljoner, vilket är 12 procent lägre än i fjol.

- Det är anmärkningsvärt att konkurserna ligger på en rekordhög nivå i oktober, inte minst eftersom vi tidigare haft tre månader i rad där de minskat. Än så länge är det dock för tidigt att tala om ett trendbrott, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Statistiken bekräftar även denna månad att det framför allt är mindre aktiebolag med få anställda som går i konkurs. Av de 546 bolagen hade endast 13 bolag 20 anställda eller fler.

Aktiebolagen som gick i konkurs i oktober hade tillsammans 1 743 anställda, vilket är 16 procent fler än de bolag som gick i konkurs under samma månad 2012. Det bolag som hade i särklass flest anställda, 167, var Belesia Lokalvård AB med säte i Järfälla. Omsättningsmässigt är dock två andra bolag, Food Hanholmsvägen AB och Svemark Anläggnings AB, större.

För konkursstatistik per den 4 november 2013, se bilaga som omfattar:

- De tio största konkurserna under oktober 2013
- Konkurser i oktobermånader 2003-2013

Creditsafe är Europas största leverantör av kredit- och affärsinformation. För er som har ett behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömning på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster för kreditupplysning.