Konkursvågen ökar i styrka – bolagskonkurserna upp 17 procent

Antalet bolagskonkurser fortsätter att öka dramatiskt. Kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe rapporterar nu om en uppgång på 17 procent. Under augusti begärdes 419 bolag i konkurs, vilket kan jämföras med motsvarande månad i fjol då 358 bolag gick i konkurs.
Enligt Creditsafe finns flera orsaker till den dramatiska ökningen – som en sjunkande europeisk byggkonjunktur, eurokris samt en allt starkare krona som slår hårt mot den exportberoende tillverkningsindustrin.

Redan tidigt i år förvarnade Kronofogdemyndigheten om ny konkursvåg, något som enligt den senaste statistiken från kredit- och affärsinformationsföretaget Creditsafe nu visat sig stämma mycket väl. Bortsett från bolagskonkurser registrerade under mars månad, så ligger månadsstatistiken för 2012 över eller klart över 2011. Hittills i år har 4 046 bolag gått i konkurs, vilket ska jämföras med motsvarande period i fjol då 3 648 konkurser inrapporterats. En ökning med nästan 11 procent.

– En konkurs i augusti 2012 avspeglar i regel händelser som ligger upp till ett år tillbaka i tiden. Följaktligen är det många företag som känt av en minskad efterfrågan på deras produkter eller tjänster under en längre tid innan de nu tvingats till konkurs. En tilltagande trend med offentliggjorda varsel styrker denna tes, förklarar Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

I den samlade konkursstatistiken för augusti från Creditsafe sticker två näringar ut – tillverkningsindustri och transport/åkeri. Den enskilt största bolagskonkursen är sågverket BooForsjö AB i Katrineholm. Tidigare i år har ett antal större sågverk och träförädlingsföretag redan ansökt om konkurs, däribland Viking Timber och Möckelns Sågverk.

– Mest bidragande till denna trend är en sjunkande europeisk byggkonjunktur samtidigt som konkurrensen också har ökat internationellt. En allt starkare krona har också blivit en hämsko för dem, säger Krister Jonsson.

I det senaste bokslutet redovisade BooForsjö AB en omsättning på 561 miljoner kronor och 108 helårsanställda. Den näst största inrapporterade konkursen är KADAX Production AB i Karlsholmsbruk. Företaget, som bland annat tillverkat möbler åt IKEA, hade en omsättning på 297 miljoner kronor i det senaste inrapporterade årsbokslutet. Till konkursen tillkommer dotterbolagen Karlit Aktiebolag och Dax Door Produktion Aktiebolag.

Ytterligare ett bolag inom byggindustri - med samma ägare som sågverket BooForsjö – har under augusti begärts i konkurs. Det är golvtillverkaren DalaFloda Group AB i Dala-Floda, som i det sista registrerade bokslutet redovisade en omsättning på 102 miljoner kronor och uppgav sig ha 52 helårsanställda.

– Bland småföretag i konkurs återfinns många företag inom åkeri och entreprenad, men det rör sig om inte så enskilt stora konkurser. Dock är det branscher som är lätta att starta upp i, men med ohörd hård konkurrens och lönsamhetspress, berättar Krister Jonsson.

OBS! Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under augusti 2012 (omsättning) i bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta: Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel. 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.