Kraftig konkursminskning - ljusare start på 2014

Kraftig konkursminskning - ljusare start på 2014

Konkurserna bland svenska aktiebolag minskade i januari med hela 15 procent, visar ny statistik från affärs- och kreditupplysningsföretaget Creditsafe. Totalt gick 506 aktiebolag i konkurs förra månaden.

För tredje månaden i rad minskar antalet konkurser. Minskningen har också blivit klart större för varje månad. I januari gick 506 aktiebolag i konkurs, vilket kan jämföras med 596 konkurser under samma period föregående år. Inte sedan 2011 finns en lika kraftig minskning för en enskild månad.

-  Trenden mot färre konkurser är tydlig och det här bekräftar vår bild av ett förbättrat konjunkturläge. Den kraftiga minskningen av antalet konkurser i januari är ett tecken på att vi kan förvänta oss färre konkurser totalt sett i år än under 2013, säger Krister Jonsson, Sverigechef på Creditsafe.

Flest antal konkurser (173) ägde rum i Stockholms län samt Västra Götaland (75) och Skåne (71) på en andra respektive tredje plats. Inget län var helt befriat från konkurser i januari.

Konkursstatistiken domineras som vanligt av aktiebolag med få anställda. Totalt berördes 1 677 anställda av januari månads konkurser. Det genomsnittliga antalet anställda i de konkursade bolagen var fyra. Flest anställda hade Västerviksbaserade Ostkustens Assistance & Konsult AB med 60 medarbetare.

Den omsättningsmässigt största konkursen var Waterjet Entreprenad Öst AB med säte på Lidingö och en omsättning på 154 miljoner kronor. Medelomsättningen för de konkursdrabbade bolagen var 5,6 miljoner kronor.

För konkursstatistik
per den 4 februari 2014, se bilaga som omfattar:

• Antal konkurser under 2012, 2013 och 2014 uppdelat per månad
  • De tio största konkurserna under januari 2014 (omsättning)

För mer information:

Creditsafe är Europas mest använda leverantör av kreditupplysning. Creditsafe levererar kredit- och affärsinformation direkt anpassad för webben eller via kundanpassade integrerade lösningar. För er som har behov av att snabbt och enkelt kunna göra kreditbedömningar på företag och privatpersoner, erbjuder vi ett komplett utbud av tjänster.