Marginell ökning av konkurserna i januari

Under januari månad skedde endast en marginell ökning av antalet bolagskonkurser jämfört med motsvarande period i fjol. Detta rapporterar affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe. Totalt inrapporterades 438 konkurser under januari, vilket är 1 procent fler än i fjol då 434 konkurser rapporterades.

Enligt Creditsafes analys av utvecklingen inom bolagskonkurser, så är det för tidigt att dra några direkta slutsatser utifrån januaris siffror vid en jämförelse med fjolårets utveckling med allt färre konkurser.

"Eftersom avvikelsen är ytterst marginell, så hyser vi fortsatt tillförsikt inför den fortsatta utvecklingen av antalet bolagskonkurser. Sammantaget minskade antalet konkurser under 2010 med tolv procent", berättar Krister Jonsson, platschef för Creditsafe Sverige.

94 395 000 kronor. Medan sett till antalet anställda, så var VM Media AB i Örebro med 154 anställda största konkursen.

Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag januari 2011 (se pdf)

För ytterligare information, kontakta:

Krister Jonsson, platschef Creditsafe Sverige, tel 031-725 50 33.

Creditsafe Sverige levererar kreditinformation direkt anpassad för webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Creditsafe Sverige ingår i Creditsafe Group, en av Europas största leverantörer av affärsinformation med över 50 000 kunder och cirka 500 anställda. Förutom Sverige har koncernen verksamhet i Storbritannien, Tyskland, Irland, Frankrike, Belgien och Nederländerna, samt via samarbetsavtal i Norge, Finland och Danmark. Koncernen expanderar och flera nya länder kommer att tillkomma under 2011. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg.