Minst 3 174 riskerar att förlora jobbet i september

Minst 3 174 riskerar att förlora jobbet i september

Antalet bolagskonkurser fortsätter att öka lavinartat i landet – och nu berörs allt fler anställda. Konsekvenserna blir att allt fler tvingas ut i arbetslöshet. Varje dag under september fick minst 100 personer besked om att de riskerar att förlora sin anställning på grund av arbetsgivarens konkurs, detta enligt alarmerande statistik från affärs- och kreditinformationsföretaget Creditsafe.

I september begärdes 472 aktiebolag i konkurs, vilket kan jämföras med 379 i fjol, en total ökning med 24 procent. Hittills i år har 4 571 aktiebolag gått i konkurs, även detta är en ökning med ca 12 procent.

– Den konkursvåg som förutspåddes i början av året håller i sig. Den sätter också ett allt djupare avtryck i sysselsättningen. Industrins varsel och uppsägningar hör vi talas om, men alla som berörs direkt eller indirekt av konkurser faller lätt i glömska, säger Krister Jonsson, Sverigechef för Creditsafe.

I septembersiffrorna från Creditsafe är det framför allt två större företagskonkurser som tynger statistiken. Dels är det Expert (Expert Sverige AB och Expert Stormarknad AB), dels Panaxia (Panaxia Security AB samt Nordisk Bevakningstjänst AB). I samband med de båda Expert-konkurserna miste totalt 720 helårsanställda sina arbeten. För Panaxia och Nordisk Bevakningstjänst är siffrorna 633 personer helårsanställda.

– Samtidigt ska man komma ihåg att det är betydligt fler individer som berörs eftersom det är två branscher där deltidsarbete respektive behovsanställning är vedertagna anställningsformer, påpekar Krister Jonsson.

Den genomsnittliga bolagskonkursen i september berörde 8 helårsanställda, en siffra som enligt Creditsafe var 4 i fjol. Minst 3 174 helårsanställda riskerar i september att mista sina arbeten.

– Det är lätt att man bara ser en konkurs som en siffra utan att se individerna som berörs bakom den. I den boom med sågverkskonkurser som dragit fram under det senaste året är det dessutom hela bygder som drabbats svårt, säger Krister Jonsson.

I september återfinns återigen en sågverksindustri på listan över de 10 största bolagskonkurserna. Det är BAC Såg & Hyvleri AB i Luleå med 52 årsanställda. Enligt företaget är det en minskad nationell och internationell efterfrågan tillsammans med en stark svensk valuta som legat till grund för obeståndet. En annan konkurs på grund av efterdyningar till en tidigare sågverkskonkurs är BooForssjö Biobränslen AB i Katrineholm med 17 helårsanställda. Själva sågverket begärdes i konkurs i augusti.

OBS! Se Creditsafes konkursstatistik för aktiebolag och de tio största konkurserna under september 2012 (omsättning) i bifogat dokument.

För ytterligare information, kontakta Krister Jonsson, Sverigechef Creditsafe, tel. 031-725 50 33 eller via mail krister.jonsson@creditsafe.se.

Creditsafe är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditupplysningsföretag. Vi arbetar globalt och är idag den mest använda leverantören av kreditupplysningar i Europa. Creditsafe i Sverige AB levererar kreditinformation via webben eller via integrerade kundanpassade lösningar. Varje sekund hämtas fem Creditsaferapporter från någon av koncernens databaser.