Så många företag gick i konkurs i varje kommun 2017

Så många företag gick i konkurs i varje kommun 2017

Hur var konkursåret i din kommun? Idag presenterar Creditsafe konkursstatistik för alla Sveriges kommuner under 2017. Totalt gick 5 574 aktiebolag i konkurs, en ökning med tre procent jämfört med året innan. Men vilka kommuner ökade och minskade mest? I topp hittar vi Berg, Munkedal och Östhammar - i botten Flen, Köping och Rättvik. Här är hela kommunlistan (A till Ö).

Av landets 290 kommuner ökade antalet konkurser i nästan hälften under 2017 - 138 kommuner. I 110 kommuner har konkurserna minskat under det senaste året. 28 kommuner har inget företag som gått i konkurs och i 27 kommuner är antalet konkursade företag över 40 aktiebolag.

Flera mindre orter kan uppvisa en stark utveckling sett till minskande konkurssiffror. I topp på kommunlistan hittar vi Berg, Munkedal och Östhammar - tre kommuner utan en enda konkurs under 2017. Detta tätt följt av Oskarshamn som minskat hela 86 procent, från sju till endast ett konkursat företag under året som varit.

- Bland de mindre och medelstora regionerna finns både vinnare och förlorare. Ofta drabbas en mindre ort hårt om ett eller flera stora företag går i konkurs eller flyttar verksamheten. Något som också syns tydligt i konkursstatistiken för respektive kommun, säger Krister Jonsson, VD på Creditsafe.

I botten på kommunlistan hittar vi Flen som gått från en konkurs till nio konkurser under 2017, samt Köpings kommun som ökat hela 700 procent senaste året. Även Rättvik har haft ett tungt år och gått från två konkurser till 16 konkurser under 2017.

Sett till de större kommunerna i landet så har antalet konkurser ökat mest på Gotland, Västerås och Gävle. Kommuner som det gått bättre för och som kan visa en stark positiv trend är Karlstad, Örnsköldsvik och Nyköping.

Hela listan över antalet konkurser i Sveriges kommuner (A till Ö)

Kommunerna som minskat mest procentuellt 2017

1. Berg
-100%
2. Munkedal
-100%
Östhammar
9 -100%
Oskarshamn
-86%
Degerfors 1 6
-83%
Hallsberg
-83%
7. Essunga 1 5 -80%
Alvesta
Laholm
Tyresö
-67%

OBS! Kommuner med en förändring på endast tre eller färre antal konkurser mellan 2016 och 2017 är exkluderade från ovan ranking.

Kommunerna som ökat mest procentuellt 2017

35%
Borås 72
7%

För konkursstatistik per den 8 januari 2018, se bilaga som omfattar:

• Kommuner som ökat mest under 2017
  • Kommuner som minskat mest under 2017
  • Kommuner med flest antal konkurser 2017
  • Antalet aktiebolagskonkurser i Sveriges Kommuner (A till Ö)

För mer information:

Sandra Andersson, Marketing Manager
Telefon 070-030 36 37 eller e-post sandra.andersson@creditsafe.se

Krister Jonsson, General Manager Scandinavia
Telefon 070-628 08 99 eller e-post krister.jonsson@creditsafe.se

Creditsafe är ett av Sveriges ledande kreditupplysningsföretag. Vi bedömer kreditvärdighet hos både företag och privatpersoner och erbjuder en mängd smarta tjänster för kreditkontroll. Varje sekund hämtas 12 kreditupplysningar från våra databaser, vilket gör Creditsafe till världens mest använda leverantör av kredit- och affärsinformation. Creditsafe har 90,000 kunder och arbetar från 18 internationella kontor i 12 länder.