Pressmeddelande -

Vitalis skapar möjligheter – Cross Technology Solutions och Coala Life ingår samarbete

E-hälsobolaget Coala Life som har utvecklat en digitaliserad hjärtmonitor och plattformföretaget Cross Technology Solutions (Cross) inleder samarbete. Tillsammans erbjuder företagen en färdig lösning som skapar större trygghet för hjärtpatienter och ger samtidigt vårdgivaren ett medicinskt stödsystem som innehåller en strukturerad översikt över de patienter som är i störst behov av vård.

– Samarbetet med Coala Life passar verkligen som hand i handske – vi på Cross har arbetat under flera år med just hjärtpatienter och ingår idag i en klinisk studie på flera sjukhus i landet där vår eHälsolösning, LifePod, används i samband med rehabilitation av hjärtpatienter. Vi har plattformen och smarta algoritmer för att automatiskt prioritera och identifiera patienterna med störst vårdbehov och Coala Life har en sensor för att screena hjärtats EKG och hjärtljud, säger Thomas Bergqwist, grundare och VD på Cross Technology Solutions.

– Vi är oerhört glada över att göra Cross lösning tillgänglig för användare av Coala’s hjärtmonitor. Med hjälp av Coalakan man själv screena sitt hjärta och på så sätt kunna upptäcka tidiga tecken på hjärtfel som exempelvis förmaksflimmer eller blåsljud. LifePod-plattformen ger hälso- och sjukvården möjligheter att följa resultaten från Coalan på ett enkelt sätt vilket öppnar upp för en helt ny dimension av patientuppföljning, säger Philip Siberg, VD på Coala Life.

Vitalis-mässan i Göteborg samlar Nordens ledande företag inom bland annat biomedicin och Life Science. Det är en mötesplats som skapar enorma möjligheter att nätverka och knyta kontakter med potentiella kunder och affärspartner. Cross och Coala Life hittade positiva synergier direkt och kom överens om att inleda ett formellt samarbete under första mässdagen.

Så fungerar Coala
Coalan är en trådlös hjärtmonitor som gör att individer själva kan hålla koll på hjärtat och upptäcka hjärtfel i tid. Genom att hålla Coalan, som har storleken av en liten tablettask, mot bröstet i 30 sekunder registreras hjärtats elektriska och mekaniska egenskaper. Signalerna digitaliseras och skickas i realtid via användarens mobil till molnet där avancerade algoritmer analyserar resultaten. Därefter får användaren svar direkt i sin mobil. Upptäcker Coala avvikelser skickas informationen till ett team av kardiologer som gör en extra, manuell granskning innan resultatet syns i mobilen. Allt tar bara några minuter. Har användaren valt att ansluta tjänsten till läkare eller vårdgivare, kan denna larmas direkt om något skulle vara avvikande.