Crosskeys ID-tjänst till 2,9 miljoner bankkunder

– När allt fler sköter sina bankärenden med smarttelefoner är fingeravtryck i dag det absolut smidigaste och tryggaste sättet att identifiera sig, säger Fraenk Andersson, Business Development Manager på Crosskey.

S-Banken integrerade C°ID i sin tjänst S-mobil i samband med den nyligen lanserade Siirto-tjänsten, den finländska motsvarigheten till Swish.

– Men kunderna kan också använda sitt fingeravtryck för att både besöka sin nätbank och sköta myndighetsärenden, säger Andersson.

För att C°ID ska ge användaren största möjliga trygghet ingår ett säkerhetspaket som säkrar kundens hela bankapp.

Enligt Juha Raumolin, direktör för digital utveckling på S-Banken, är de första kundreaktionerna uppmuntrande.

– De av våra kunder som har en smarttelefon med fingeravläsning verkar vara snabba med att börja använda tjänsten. Siirto och identifiering med S-mobil är utmärkta exempel på digitala tjänster som underlättar vardagen, säger Raumolin.

Utöver den landsoberoende C°ID-tjänsten har Crosskey också levererat den betalningsmotor som S-Banken använder för att sköta alla transaktioner i realtid med Siirto-tjänstens mobilbetalningssystem. I Sverige använder Ålandsbanken redan Crosskeys betalningsmotor för sin Swish-koppling.

– Vi är glada över att Crosskey har satt sitt tydliga fotavtryck bland alla i branschen som uppskattar stabila och flexibla systemlösningar lika mycket som de uppskattar snabb implementation, säger Fraenk Andersson.

För mer information, kontakta:

Fraenk Andersson

Business Development Manager, Banking Interfaces, Products & Services

Tfn +358 40 522 3157

Fraenk.Andersson@crosskey.fi

Heidi Wik

Chief Commercial Officer

Tfn +46 70 546 4961

heidi.wik@crosskey.se

• Ekonomi, finans

Crosskey kombinerar storskalig IT-förmåga med flexibilitet, engagemang och en personlig touch. Vi gör det enklare att generera nya intäkter från finansiella tjänster och hjälper dig ut på marknaden snabbare och med rätt erbjudande. Vår expertis omfattar allt från traditionella banktjänster till eBanking, kort- och mobilbetalningar samt kapitalmarknad. Vi är ett dotterbolag till Ålandsbanken med kontor i Mariehamn, Stockholm, Helsingfors och Åbo. Våra kunder finns i Norden och Baltikum och inkluderar bland annat Ålandsbanken, S-banken, DNB, Marginalen Bank och Elisa. www.crosskey.se

Stefan Eriksson