Nytt integrerat koncept inom Capital Markets

Crosskey inleder ett samarbete med Model IT för att tillsammans utveckla ett nytt komplett system för fond- och kapitalförvaltning, private banking samt trading, vilket kommer att erbjudas till marknaden som ett ”software as a service-koncept”.

Crosskey kommer att erbjuda en totalt integrerad lösning i Finland och Sverige som stödjer fond och kapitalförvaltarare samt private bankning och trading verksamhet. Den nya plattformen ger en snabb och flexibel produktutveckling samt låga kostnader och baserar sig på Model ITs befintliga system, One Factor.

Genom att kombinera Crosskeys breda erfarenhet av att leverera högkvalitativa driftstjänster och Model ITs djupa verksamhetskunskap och en gemensam produktutvecklingskompetens, som ligger i framkant, skapas ett tjänsteutbud som kan möta marknadens förväntningar. Samarbetsavtalet skrevs under nyligen och offentliggjordes den här veckan.

- One Factor kompletterar vårt befintliga produkterbjudande på ett bra sätt, detta ger oss verkligen en möjlighet att erbjuda en helhetslösning till våra kunder i finansbranschen som kan täcka alla deras behov inom fond och- kapital förvaltning, private banking och trading, säger Thomas Lundberg VD  för Crosskey, som är mycket nöjd med de nya möjligheter som i och med detta öppnas.

- Samarbetet mellan Crosskey och Model IT skapar ett nytt attraktivt alternativ för finanssektorn, en helt integrerad lösning för den dagliga verksamheten. Vi är särskilt nöjda över vår gemensamma plan att ta One Factor utanför Finland, säger Osmo Jauri, VD för Model IT.

Dessa nya tjänster erbjuds först i Finland och Sverige. Crosskey, den ledande ”software as a service-leverantören” för finansbranschen i Finland och med en växande verksamhet i Sverige, ansvarar för SaaS-avtal, kundprojekt och first line support samt trading- och transaktionssystem. Model IT, ledande mjukvarubolag för finanssektorn i Finland, ansvarar för teknik och systemutveckling.

Model ITs One Factor teknologi används redan idag av Capital Markets aktörer som eQ Asset Management och Front Capital.

För mer information kontakta:

Thomas Lundberg, VD Crosskey
Telefon: +358 (0) 204 29 022