CTC och ERT presenterar en EPQT-workshop inom tidig läkemedelsutveckling

CTC Clinical Trial Consultants, en ERT-certifierad klinik, presenterar tillsammans med ERT en workshop den 13:e November - “An Efficient Cardiac Safety Strategy for Drug Development“.

Vi har glädjen att bjuda in till en exklusiv workshop om EKG-utvärdering i kliniska studier där ett läkemedel för första gången testas i människa. En tidig QT-analys kan medföra viktiga implikationer för en strategisk läkemedelsutveckling.

Våra föreläsare kommer att berätta om moderna och effektiva ansatser för att utvärdera EKG-data i studier i tidig fas genom så kallad Expert Precision QT (EPQT)-teknik. EPQT-mätningar kan förenkla go/no-go beslut för en substans i ett tidigt skede, sparar kostnader och påskyndar vägen ut till marknaden.

Börje Darpö, MD, PhD, och Chief Scientific Officer på ERT har samarbetat med International Council on Harmonization (ICH) kring hur QT-utvärdering i tidig klinisk fas skulle kunna ersätta traditionella Thorough QT (TQT)-studier. Börje Darpö kommer berätta om hur tidig EKG-utvärdering kan genomföras som en del av en first-in-human-studie.

Prof. Folke Sjöberg, Chief Medical Officer på CTC, kommer ge en inblick i det praktiska genomförandet av EPQT.

Dr. Eva Bredberg, tidigare Director and Head of Clinical Pharmacology på Vertex Pharmaceuticals, kommer att ge ett industriperspektiv på EKG-utvärdering i kliniska studier.

Agenda:

Time Description
10:00 am Introductions
10:15 am Early ECG evaluation as part of planned First-in-Human trials – Dr. Borje Darpo, Chief Scientific Officer at ERT
11:00 am Coffee break
11:15 am Practical insight of EPQT at a phase I unit – Prof. Folke Sjöberg, Chief Medical Officer at CTC
11:30 pm Lunch/facility tour and real-life demo of EPQT data collection
13:20 pm An industry perspective on ECG evaluation in clinical phamacology studies - what is a sensible and efficient approach? – Dr. Eva Bredberg, Former Director and Head of Clinical Pharmacology at Vertex Pharmaceuticals.
13:50 pm Q&A session with expert panel
14:15 pm Closing remarks

Plats: Clinical Trial Consultants, Uppsala

För registrering vänligen maila reception@ctc-ab.se

• Medicinsk forskning

CTC Clinical Trial Consultants AB är ett fullservice-CRO med fokus på kliniskt genomförande. Vårt mål är att förenkla klinisk och translationell forskning genom att erbjuda våra kunder kostnadseffektiv rådgivning, genomförande och rapportering av kliniska studier. Vi har fyra olika avdelningar: Klinik, Clinical Operations, Pharmacovigilance och Biometrics som alla stöds av oberoende kvalitetssäkringshantering.

Vårt huvudkontor och våra Fas I-enheter ligger i Uppsala och utgör 28 bäddar, varav 12 är sjukhusbäddar i en first-in-man-godkänd forskningsenhet, medan våra två kliniker för multicenterstudier (SMOs) finns i Uppsala och Linköping. Vi har vår egen databas för rekrytering av både friska frivilliga och specifika patientpopulationer.

CTC grundades 2011 och har framgångsrikt genomfört över 200 industrisponsrade kliniska prövningar för nystartade företag samt internationella läkemedelsföretag och CROs. Inkluderande i dessa är studietyperna: first-in-man, functional food, läkemedelsinteraktioner, bioekvivalens-, biotillgänglighet- och biosimilar- studier, nya läkemedelsleveranssystem, medicinteknisk utrustning, PET/MR, QT och Fas IIa-studier.

Jenny Högblad

Presskontakt Marketing Manager 076-86 80 669