Eventim först ut med mobilbiljetter till evenemang

Biljettföretaget Eventim befinner sig just nu i slutskedet av tester för att lansera sin mobilbiljett. Försäljningsstart av biljetter som skickas direkt till köparens mobiltelefon är planerad till november i år.

”Inte en dag för tidigt”, är den spontana reaktionen från de flesta stora arrangörer. Kulturbolaget blir den första arrangören att testa den nya leveransmetoden.

– Självklart vill vi vara försökskaniner, säger Totte Lundgren på Kulturbolaget i Malmö, just nu tittar vi på en passande konsert att testköra lösningen med.

– Mobiltelefonens användningsområde är i dagsläget så bred att vi nu bedömmer marknaden redo för detta, säger Lars Aadde på Eventim, vi tittar också på själva bokningsprocessen via mobilen som ett nästa steg i vår mobilsatsning, det är mer invecklat och det gäller att möta marknadens krav.

Hur tjänsten fungerar
Biljettköparen väljer leveranssättet Mobilbiljett i bokningsprocessen på www.eventim.se och ombeds därefter uppge telefonnummer, tillverkare och modell för den telefon biljetten skall skickas till. Biljetten skickas sedermera som sms eller WAP-länk, beroende på vad som lämpar sig bäst för telefonen. Väl vid evenemanget skannas biljetten direkt från telefonen med Eventims toppmoderna inpasseringssystem.

• kulturbolaget
  • evenemang
  • konsert
  • mobila biljetter
  • mobilbiljetter
  • mobil biljett
  • mobilbiljett

Om Eventim
CTS EVENTIM Sweden AB hade sin operativa start i januari 2009. Samarbetspartners är både etablerade svenska evenemangsarrangörer såsom Kulturbolaget och Luger samt internationella aktörer som Live Nation.

Eventims tyska moderbolag, CTS EVENTIM AG är aktiva på 18 marknader och SDAX-noterade på Frankfurtbörsen. De är marknadsledande inom biljettförsäljning och liveunderhållning i Europa. Fler än 70 miljoner biljetter till över 100 000 evenemang säljs årligen genom system utvecklade av EVENTIM-gruppen.

För vidare information kontakta:
Lars Aadde
T 08-5566 8980