Eventims artistsidor en fullträff!

Stockholm, december, 2012

Biljettföretaget Eventim har byggt sin webbplats för att rankas så högt som möjligt i sökmotorerna. I fjol lanserade de sina artistsidor, en satsning avsedd att göra siten mer levande och interaktiv samt att fånga upp kunder som är intresserade av arrangörens utbud. Iniativet har nu visat sig vara en succé.

– Eventims marknadsföringsstrategi underlättar väldigt mycket för oss som arrangör, säger Mona Franke Lundgren på Kulturbolaget, med deras upplägg kan vi fokusera på annat. Exempelvis är biljettalarmet ett jättebra verktyg, tillhandahåller vi bara innehållet ser de till att kommunicera det till rätt målgrupp - en tjänst som uppskattas av såväl oss som konsertbesökarna.

– Internet är vår största information- och försäljningskanal, förklarar Lars Aadde på Eventim, hög synlighet där är otroligt viktigt. Vår webbplats är byggd för att vara så attraktiv som möjligt för sökmotorerna och vi arbetar kontinuerligt med att optimera produkten, just nu jobbar vi med ett projekt vi kallar för arenasidor – ett jättebra komplement som kommer göra våra tjänster ännu mer attraktiva.

Artistsidor
Artistsidorna på eventim.se är uppbyggda för att skapa ett intresse för artisten även då denne inte är på turné. Besökaren kan bland annat skriva recensioner för tidigare konsertupplevelser eller registrera sig för artistens biljettalarm. Strategin ligger i att bygga historik i sökmotorerna även då artisten inte har någon aktivitet. Detta för eventuella kommande uppdrag, när ett biljettsläpp sedan äger rum kommer sidorna att rankas högre på exempelvis Google än man skulle kunnat göra utan dem.

Exempel på en artistsida:

• webbuteckling
  • kulturbolaget
  • marknadsföring
  • sem
  • seo
  • biljettbokning
  • cts eventim sweden ab

CTS EVENTIM Sweden AB öppnade sitt kontor vid Globen i Stockholm augusti 2008 och hade sin operativa start januari 2009. Bland evenemangsarrangörer vi arbetat med finns såväl etablerade svenska företag såsom Kulturbolaget, Fotografiska, Headstomp, Luger som Live Nation, AEG Live, FKP Scorpio och andra internationella aktörer.

CTS EVENTIM AG har varit en aktör inom biljettförsäljningsmarknaden sedan 1989 och är sedan februari 2000 noterad på Frankfurtbörsen. Företaget är Europas ledande biljettföretag med verksamhet i över 20 länder.