Därför lämnar kunden butiken tomhänt

Kunderna kommer, kunderna går.
Till macken, klädkedjan och verktygsaffären.
Men varför går så många potentiella kunder hem tomhänta?

Dagens konsumenter är bara en google-sökning bort från att hitta exakt vad de är ute efter, men ändå är det många som går in i butiker utan att veta vad de vill ha. En undersökning av det amerikanska analysföretaget TimeTrade visade att hälften av 1000 tillfrågade konsumenter ofta besökte butiker med ett tydligt mål men utan att ha bestämt sig för en specifik produkt. Trots att varor står framme och bara är att plocka så tog 45 procent ett varv i affären och gick ut igen - utan att ha köpt något.

På frågan om varför det inte blev något köp svarade de att de inte fick rätt hjälp för att ta det slutgiltiga beslutet om att köpa. Undersökningen visar att kunderna vill ha en påläst och duktig expedit som är expert på sortimentet och kan ge kunderna den hjälp de behöver.

Trots att kunderna själva kan söka upp all information på internet vill de ändå ha duktiga butiksmedarbetare som kan ge tips och rekommendationer. I samma undersökning svarar 85 procent att de hade kunnat spendera mer pengar än vad de tänkt sig om de träffat någon som kunde guida dem i butiken. Faktum är att det faktiskt bara var sju procent, 35 personer, av de obeslutsamma kunderna som svarat att de fick den hjälp och information som de ville ha.

Men det går att vända trenden med kunder som kommer och går utan att köpa något. Om en påläst butiksanställd fångar in kunderna och rekommenderar varor som är intressanta för kunden öppnar det upp för fler köp i framtiden. I en tidigare undersökning som TimeTrade genomfört står det klart att det personliga bemötandet kan öka försäljningen med 25-50 procent. Majoriteten av de kunder som upplevt att de fått ett professionellt bemötande uppger dessutom att de kommer att återvända till butiken.

Hur ska man då se till att hjälpa kunden och rekommendera rätt typ av varor? I dag är det möjligt att med hjälp av olika digitala lösningar få information om kunden direkt i mobila enheter. På det sättet vet du redan när kunden kommer in i butiken vilken typ av varor den är intresserad av och hur du som expedit kan hjälpa till på bästa sätt. Detta skulle leda till nöjdare kunder och en ökad försäljning.

• Företagande

Cub Business Systems tillhandahåller lösningar och produkter till företag som strävar efter att effektivisera flödet av material och information. Våra lösningar baseras på vår utvecklingsplattform, CubLink® som innehåller moduler för arbetet i mobila enheter som smartphones, surfplattor, handdatorer m.fl., men även kommunikations- och serverlösningar.  Våra lösningar används inom en rad olika områden som Handel, Tillverkning & Lager, Transport & Logistik, Fältservice samt Återvinning. Hantering av effektiva system är vår specialitet. Lösningarna används för att effektivisera arbetet med t.ex. inventering, orderplockning, orderhantering, kassaläsning, materialbeställning, godsmärkning, m.m.