Curamando köper Conversionista

De digitala strategi- och managementkonsulterna Curamando förvärvar Conversionista, Sveriges främsta experter på digital konverteringsoptimering, för att skapa ett komplett nordiskt konsulthus inom digital transformation, marknadsföring och affärsutveckling.

Curamando, som hjälper företag att lyckas med sin digitala transformation, köper Conversionista för att ytterligare fördjupa sitt erbjudande inom digital affärsutveckling. Genom förvärvet samlas närmare 100 anställda av Nordens elit inom digital transformation, trafikanskaffning, konverteringsoptimering, organisations- och affärsutveckling under ett tak.

Conversionista är Sveriges främsta experter på CRO - konverteringsoptimering. Bolaget adderar spets och ytterligare expertis inom optimering, A/B-testning och UX till Curamandos kompetensportfölj. På så vis skapar vi marknadens mest kraftfulla kunderbjudande i den digitala omställning som pågår, säger Mattias Olofsson, CEO och grundare Curamando.

Den nordiska marknaden inom digital marknadsföring och affärsutveckling är expansiv. Konsolideringen pågår för fullt och Curamando vill ta en aktiv position i den utvecklingen. Bolaget, som 2016 omsatte 42,2 Mkr med en vinst på 6.9 Mkr, bygger nu ett komplett nordiskt konsulthus nischade inom digital transformation och marknadsföring.

Kompletterande affärer ger starkare kunderbjudande

Conversionista har sedan starten 2010 positionerat sig med ett tydligt erbjudande: Att göra online-besökare till kunder. Idag är de 29 anställda och har hjälpt företag i fler än 500 projekt. Klart är att Conversionista har nöjda kunder och ett starkt varumärke.

Ibland spelar det ingen roll hur bra vi är på vårt arbete om inte kunden har rätt digitala verktyg, organisation eller processer. Det är här Curamando kompletterar oss med sin kompetens och struktur, metodik och processer, för att ta sig an den komplicerade förändringsresa som våra kunder behöver för att lyckas, menar John Ekman,
Chief Conversionista och grundare av bolaget.

Curamando är experter på trafikanskaffning. Det i kombination med Conversionistas konverteringsexpertis är en förutsättning för lönsam tillväxt online. Nu kan vi ytterligare förstärka och bredda vår affär, för att på så vis skapa ännu större värden för våra kunder, avslutar John Ekman.

Conversionista har även utbildat över 200 konverteringsexperter inom sitt utbildningsprogram
Conversion manager, och arrangerar årligen världens största konverterings- och growth-konferens, Conversion Jam, med över 1000 besökare i Stockholm och Oslo detta år.

Conversionista kommer att drivas fristående från Curamando under det befintliga varumärket Conversionista. John Ekman tar plats i Curamandos partnergrupp och fortsätter att investera sin tid i utvecklingen av Conversionista.

Köpeskillingen, som finansieras genom kontanta medel och aktier i Curamando, liksom bolagens respektive värdering hålls mellan avtalsparterna.

För ytterligare information, kontakta:
Press: Björn Alberts, bjorn.alberts@curamando.com, 0709 - 888 900
CEO: Mattias Olofsson, mattias.olofsson@curamando.com, 076 - 831 60 24
Chief Conversionista, John Ekman, john@conversionista.se, 070 - 420 44 84

• Konsultverksamhet

• conversionista

Curamandos affärsidé bygger på att stärka kundernas egen förmåga att operera sin digitala affär. Curamando kombinerar kunskapen hos sina digitala experter, erfarna management-konsulter och framgångsrika linjechefer till ett starkt konsulterbjudande inom digital transformation och tillväxt. Curamando hjälper stora och medelstora företag att styra och strukturera sina organisationer för digital marknadsföring. Samt att genom kvalitetssäkra data-drivna insikter och mätetal effektivisera företagens trafikanskaffning och leverans mot uppsatta affärsmål. Sedan starten 2012 har Curamando med lönsamhet växt med drygt 50% per år och är idag drygt 50 anställda.