CWS-boco vinner Red Dot Design Award 2009

Solna, den 17 april 2009: Red Dot Design Award, ofta kallad designernas Nobelpris, är ett designpris som årligen delas ut av Design Zentrum Nordreihn Westfalen i Tyskland. En internationell jury granskar och utvärderar produkter enligt kriterierna innovation, funktion, ergonomi, form, ekologi, hållbarhet, emotionellt och symboliskt mervärde samt helhetstänkande. I år deltog över 3200 bidrag från 51 länder.

ParadiseLine är en hygienserie för offentliga toalettmiljöer som introducerades 2008 i Europa av CWS-boco International. Serien utmärker sig genom att kombinera hög kvalitet, funktionalitet och kundanpassad design på ett miljövänligt sätt. Tvättbara bomullshanddukar på rulle används i stället för traditionella pappershanddukar då de visat sig vara skonsammare för miljön*. Produkternas fronter är utbytbara för att stämma överens med övrig inredning.

Priset är ett viktigt erkännande för vår utveckling av produkter som skapar mervärde för kunderna. De får inte bara snygg design, utan framför allt möjligheter att förbättra sitt miljöarbete och stärka sitt varumärke. Dessutom får de en bättre totalekonomi. Efter den framgångsrika introduktionen av ParadiseLine i Europa, erbjuder vi nu hygienserien åt våra svenska kunder.

Utmärkelsen delas ut vid en mycket högtidlig ceremoni med över 1200 gäster den 23 juni i Essens Operahus i Tyskland.

CWS-boco International
CWS-boco International är ledande leverantör av professionella hygienlösningar för hygienutrymmen med full service samt textilservicetjänster. Bolaget finns i 16 europiska länder samt i Kina. Huvudkontoret ligger i Duisburg i Tyskland. CWS-boco International är ett dotterbolag inom Haniel-koncernen, vars omsättning på 29,5 miljarder euro (2007) och drygt 56 000 anställda gör den till en av de mest framgångsrika tyska familjeägda verksamheterna i världen. CWS-boco Sweden AB är en del av CWS-boco International.

För mer information kontakta:
Ingemar Thuvesson, Försäljningschef Region Norr, 0709 - 25 30 52
Cales Olofsson, Försäljningschef Region Syd, 0709 - 25 30 51
CWS-boco Sweden AB
Huvudsta strand 19, 171 73 Solna

Information finns också på www.cws-boco.se och www.red-dot.org

*Source: Ecological balance of hand drying systems: Cotton towel rolls in comparison with paper towels, Öko-Instititut e.V. 2006

• lennart jangälv
  • vinner pris
  • paradiseline
  • red dot design award winner 2009
  • cws-boco