Årets första Case ser dagens ljus

Årets första Case ser dagens ljus

Årets första upplaga av Case är späckad med case, reportage och trendanalyser från våra kunder och toppkonsulter. Datacenter-begreppet är något som kommit starkt på senare tid och i denna upplaga av Case får vi bland annat se in i Bahnhofs mäktiga datacenter på Södermalm i Stockholm, James Bond-känsla! Missa inte filmen från underjorden.

Vi pratar även med SLL om hur man tänker långsiktigt och bygger smarta vårdprocesser för att både utveckla vården, förbättra samhällsservicen men även jaga effektivitet och kostnader. Väldigt intressanta frågeställningar.

Ett urval ur tidningen

Landstinget bygger för smarta vårdprocesser, SLL
Hur lyckas man tänka långsiktigt för att utveckla vården och samhällsservice med teknikens hjälp och samtidigt jaga kostnader?
Andra utmaningar Nya Karolinska sjukhuset som ska vara klart 2017, kommunikation, blodbussar, Wan nätet SLLnet, kraven på högre tillgänglighet i vården, krav på säkerhet och tätare sammarbete med vården.

Redo för virtuellt skrivbord, Sveriges Turistförening
Cygate genomförde en mätning av STFs IT-miljö. Resultatet var positivt och det ser ut som om STF kommer köpa VDI-tjänster inom en nära. VDI skulle göra STF effektiva och mer kostandseffektiva, med deras många och små kontor som är spridda i Sverige. Målet är att de 200 användarna helts ska köra virtuellt nästa år.

Internet-fabriken mitt i stan, Bahnhof
Bahnhof har köpt Cisco 9000 Chassie med 100G modul som den första kunden i Norden att börja använda denna. De har flera riktigt coola datahallar i gamla fabriker och dyl. De gömmer inte sina datacenter utan gör riktiga Bond-miljöer eller hotellkänsla i dem. Dessutom ska de ta vara på överskottsenergin och leda ut till fjärrvärmenätet!

Jobbintervju via videolänk, Arbetsförmedlingen
Arbetsförmedlingen förmedlar jobb på distans via videosamtal. De arbetar med videomöten för sina kunder, arbetsintervjuer, för de som bor långt borta (i Norrland, Dalarna och Sörmland). De ökar tillgängligheten och minskar avstånden. De kan öka sina öppettider med hjälp av att kunna använda systemen.

Du hittar en digital version av tidningen på Cygate.se/cases.