Landstinget Sörmland köper nätverksutrustning av Cygate Måldata

Cygate Måldata har slutit avtal med D-Data, som hanterar IT-frågor för Landstinget Sörmland. Avtalet gäller nätverksutrustning, support och konsulttjänster för minst 1,3 miljoner kronor över tre år. Därutöver tillkommer olika investeringar under avtalsperioden vars storlek beror på utvecklingen. Avtalet baseras på Cygate Måldatas ramavtal med Statskontoret. - Valet av Cygate Måldata berodde dels på goda referenser från andra landsting, dels på prisbilden, säger Bengt Berg på D-Data. Utrustningen består av nätverksutrustning för både stamnätet och accessnätet. Utrustningen kommer från Cisco och investeringen innebär att Landstinget Sörmland strävar mot ett enhetligt nätverk med endast en leverantör. Syftet är att uppnå en hög tillgänglighet samt reducera administrations- och underhållskostnader. Nätet är dessutom förberett för avancerade tjänster som IP-telefoni och Quality of Service (prioritering av viktig trafik). - Vi kommer att samarbeta med D-Data kring utvecklingen av en framtidssäkrad teknisk plattform som ger stora möjligheter att ansluta och använda nya produkter vartefter spjutspetsteknlogierna mognar, säger Gitt Broberg, Account Manager inom offentlig sektor på Cygate Måldata. Cygate Måldata fortsätter att skörda framgångar inom landstingsvärlden och offentlig sektor där verksamheten dels kräver affärskritiska lösningar som aldrig får stanna, dels har en stor kostnadsmedvetenhet vilket gör att lösningar måste vara effektiva. Cygate Måldata fick 2003 uppdraget att bygga och förvalta SLLnet, Stockholms Läns Landstings nätverk med över 720 anslutna intressenter. För mer information, kontakta: Gitt Broberg Cygate Måldata AB gitt.broberg@cygatemaldata.se Mobil: +46 703 79 19 19 Bengt Berg D-Data bengt.berg@dd.dll.se Mobil: 070-3370595