Daikin lanserar lågtemperatur (LT) Hydrobox för VRV

Daikin har lanserat en lågtemperatur (((Hydrobox för den senaste generationen av VRV värmepumpar, som levererar mycket effektiv värme och kyla för fastigheter.

LT hydrobox inomhusdel är specifikt konstruerad för att arbeta tillsammans med VRV IV, den senaste generationen av VRV och det enda väderanpassade VRV-systemet på marknaden idag.

VRV IV levererar redan nu en mycket effektiv klimatkontroll. Med lanseringen av nya LT Hydroboxen erbjuder systemet en mycket effektiv värme och kyla i alla utrymmen - till och med i lokaler med högt i tak och med glasfasader.

LT Hydrobox levererar vatten från 5°C till 45°C utan behov av elektrisk reservvärme, för användning i golvvärme och -kyla, luftbehandlingsenheter och lågtemperaturradiatorer, vilket gör den perfekt för nybyggnation och renoveringsprojekt. Den har ett mycket brett driftområde för värme och kyla från -20°C till +43°C utomhustemperatur, vilket gör den lämplig för alla europeiska länder.

Den väggupphängda hydroboxen är snygg och kompakt med åtkomst framifrån och med minskade inbyggnadsmått vilket underlättar installationen, driftsättningen och underhållet. Systemdesignen är snabbare och installationen förenklad eftersom alla komponenter som hanterar vatten är helt integrerade i hydroboxen, vilket även ger direkt kontroll över varmvattentemperaturen.

VRV IV – sätter innovationsstandarden

Daikins VRV IV värmepump anger nu ett nytt riktmärke för årstidsrelaterad verkningsgrad, med stora förbättringar till den redan industriledande VRV-lösningen. Den har tre revolutionära innovationer: Variabel köldmedietemperatur, kontinuerlig uppvärmning under avfrostning samt VRV-konfigurator för förenklad driftsättning och service.

Med tekniken variabel köldmedietemperatur kan installatörer anpassa systemet med hjälp av olika förinställningar. I automatiskt läge konfigureras systemet för högsta effektivitet året om och med snabb reaktionshastighet under de varmaste dagarna, för bästa komfort. Denna teknik ger 28 % ökning av den årstidsrelaterade verkningsgraden eftersom systemet kontinuerligt anpassar köldmedietemperaturen (flytande förångning) efter det totala behovet och väderförhållanden. Detta gör VRV IV till den första väderanpassade VRV i världen.

Kontinuerlig värme under avfrostning sätter en ny standard inom komfort och gör VRV IV till en av de bästa uppvärmningssystemen med förnyelsebar energi i världen. Kontinuerlig värme betyder att värmepumpen fortsätter att producera kontinuerlig värme, till och med i avfrostningsläge.

Den nya VRV-konfiguratorn fullföljer trion av innovationer och erbjuder en avancerad programvarulösning som underlättar driftsättning och service. Med programvarans hjälp går det att på distans utföra inställningar och kan utföras på många platser, så mindre tid krävs för att konfigurera utomhusenheter ute på taket. Även pågående servicearbete är enklare tack vare ett grafiskt gränssnitt som gör det möjligt för tekniker att utvärdera data och fel.

Om Daikin Sweden

Daikin har funnits representerat i Sverige sedan 1969. Företaget säljer värmepumpar, luftkonditionering och luftrenare till både hem, företag och industri. Daikin Industries Ltd, med huvudkontor i Osaka, Japan, bildades redan 1924. Daikin är börsnoterat och är idag ett av världens ledande företag inom värmepumpar och luftkonditionering.

Om Daikin Europe N.V.

Daikin Europe N.V. är en stor europeisk producent av luftkonditionering, värmepumpar och kylutrustning och har cirka 5500 anställda runt om i Europa samt 10 stora tillverkningsenheter baserade i Belgien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Italien, Holland, Turkiet och Storbritannien.

Globalt är Daikin känt för sitt pionjärskapande arbetssätt till produktutveckling och den oöverträffade kvaliteten och mångsidigheten av integrerade lösningar. Med mer än 50 års erfarenhet i konstruktion och utveckling av kyl- och värmetekniker är Daikin marknadsledande inom värmepumpstekniken. Daikin VRV och Daikin Altherma är världens mest sålda värmepumpsystem i Europa, med mer än 500 000 system sålda.