Daikin luftkonditionerings- och värmepumpsystem - det effektiva valet året om

En ny europeisk lagstiftning kring energieffektivitet för luftkonditioneringsprodukter avsedda för kommersiell användning resulterar i lägre energiförbrukning och minskade kostnader för företag och fastighetsägare.

Förbättrad energieffektivitet för företag
Den nya lagstiftningen inriktar sig på att fastighetsägare och verksamheter får det mest energieffektiva systemet utifrån sina behov. Med det nya sättet mäta energieffektivitet kan man mer exakt se hur mycket energi olika produkter förbrukar under ett helt år. Detta leder till minskade energikostnader och sänkta koldioxidutsläpp.

Energieffektiviteten på luftkonditionerings- och värmepumpsenheter under 12kW bedöms nu på hur mycket energi de förbrukar under ett helt år, med hänsyn tagen till deras energiförbrukning i standby-läge, i "off"-läge eller när termostaten är avstängd. Detta ger en bättre bedömning av den verkliga prestandan och som ett resultat av detta måste produkterna vara effektivare för att möta de nya effektivitetskriterierna.

Innebörden av den nya energiklassen
Energimärkningar på produkter har omformats för att åskådliggöra den nya årstidsrelaterade verkningsgraden SEER (Seasonal Energy Efficiency Ratio) för kyla och SCOP (Seasonal Coefficient Of Performance) för värme. Märkningen redovisar även ljudeffektnivån på inomhus- och utomhusenheter.

Vad innebär detta för din verksamhet?
Från januari, får produkter som inte uppfyller dessa krav inte importeras till Europa eller säljas av tillverkare. Emellertid får produkter som finns på lager hos distributör eller återförsäljare, eller inväntar installation, bedömas kunna ”släppas ut på marknaden” och fortfarande säljas vidare genom leveranskedjan.

Daikins Sky Air Seasonal Smart är utvecklad för butiker, restauranger, kontor och datarum uppfyller de nya kraven och erbjuder de högsta nivåerna av energieffektivitet, minskade energikostnader och lägre koldioxidutsläpp. Faktum är att Sky Air även uppfyller de ännu striktare energieffektivitetskraven som introduceras 2014.

Sky Air Seasonal Smart är även utrustade med Daikins teknik kring variabel köldmedietemperatur, vilket förbättrar komforten för människor, samt förbättrar effektiviteten, eftersom systemet kontinuerligt anpassar köldmedietemperaturen (och därigenom framledningstemperaturen) beroende på den totalkapacitet som önskas samt rådande väderförhållande.

Smartare energihantering från Daikin
Att koppla ihop ett Sky Air-system med smart styrning är ett utmärkt sätt att säkerställa att klimatet kontrolleras på det mest energieffektiva sättet. Daikins nya intelligenta Touch Manager ger möjlighet för användaren att ställa in scheman veckovis, månadsvis eller årsvis och med hänsyn tagen till helgdagar, årstider och liknande under året. Det gör det även möjligt att integrera luftkonditionering med andra system, exempelvis kontrollsystem med nyckelkort och närvarosensorer. Genom att övervaka utrustning som inte fungerar på det mest effektiva sättet kan fastighetsförvaltare justera hur ett system fungerar (till exempel stänga luftkonditionering/värmen i rum som inte används eller vid vissa tider på dagen), vilket resulterar i smartare energihushållning och mer energieffektiv klimatkontroll.

Med ett brett urval av eleganta och tysta tak-, vägg- och golvenheter, finns det produkter för att passa de individuella behoven hos varje butik, restaurang eller kontor. Utrustningen är enkel att installera, oavsett om det sker vid nybyggnation eller vid en renovering.

Daikin fortsätter att visa vägen inom innovation kring energieffektivitet
Genom att välja ett Daikin Sky Air-system kan återförsäljare, restauranger och småföretagare vara säkra på att deras luftkonditionerings- och/eller värmepumpsutrustning uppfyller alla lagkrav och erbjuder en hög grad av energieffektivitet, samtidigt som de levererar optimala komfortnivåer. Att installera Daikin-system kan öka värdet på en fastighet och ge stora kostnadsbesparingar genom minskade installations- och driftkostnader, vilket resulterar i en snabb avkastning på investeringen.

För ytterligare information, kontakta: Daikin Sweden AB, 0info@daikin.se, www.daikin.se