​Dalakraft och Kläppen bjuder ungdomar från Rädda Barnens verksamheter på en skiddag!

Glädjen i ett barns ögon efter en dag i backen är något som värmer i hjärtat, därför slår vi ihop våra krafter och erbjuder barn och ungdomar i Rädda Barnens verksamheter i Borlänge att få njuta av snö och skidåkning under en heldag i Kläppen. Det sker den 19 januari under Free Ski Day, en familjedag som vänder sig till alla som bor i Dalarna med fritt tillträde till pist och längdspår, skattjakt och show av magikern Pontus Lindman.

Att åka skidor är både hälsosamt och roligt och kan lägga grunden för goda vanor. Alla har inte förutsättningar att åka på skidsemester eller utöva vintersporter och det här blir en möjlighet där barn och ungdomar kan delta oavsett bakgrund eller ekonomiska förutsättningar. Därför har Dalakraft, Kläppen Ski Resort och Rädda Barnen i Dalarna slagit samman sina krafter och erbjuder 45 ungdomar från verksamheter i Rädda Barnens program ”På Lika Villkor” i Borlänge att delta i Free Ski Day, men också få bussresa, skidhyra, liftkort och mat utan kostnad för deltagarna.

När vi samverkar med andra kan vi bidra till att fler kan ta del av ett sånt fint arrangemang som Free Ski Day i Kläppen. Tillgänglighet är viktigt för ett livskraftigt Dalarna och vi vill göra det vi kan det vi kan för att flera människor kan ta del av vårt fantastiska Dalarna. -Rita Adolfsen, Marknads och säljchef på Dalakraft

Att företag engagerar sig på lokal nivå och skapar möjligheter till en aktiv fritid för barn och unga ser vi på Rädda Barnen såklart som väldigt positivt och viktigt. Det är så bra att Dalakraft tar initiativ till denna typ av samverkan och partnerskap över sektorer och därmed också ger våra deltagare möjlighet att få testa och utöva nya sporter och aktiviteter. Vi ser fram emot en rolig dag i backarna! -Angelica Andresson, programansvarig ”På lika villkor”  Rädda Barnen