Jonn Are Myren, vd Helthy homes utvecklar behovsstyrd ventilation för hemmen och växer genom Dalarna Science Parks processer

​Healthy homes bidrar till frisk luft i hemmen

Healthy homes bidrar till frisk luft i hemmen

Healthy homes utvecklar behovsstyrd ventilation för bostäder och skapar lösningar för både villor, fritidshus och flerbostadshus. Lika enkelt som att ljuset tänds av sig själv med en sensor så kan ventilationen behovsstyras. Ventilation styrd efter behov är sedan tidigare vanligt i kontor men det var med företaget Healthy Homes teknik som det blev tillgänglig för bostäder fullt ut! Nu växer Healthy Homes genom inkubatorns affärsutvecklingsprocesser och internationella planer finns.

-Våra system är anpassade till svenska förhållanden och finns redan i ett sextiotals hus runt om i Sverige, säger vd och grundare Jonn Are Myhren. Vi har lösningar både för nyproduktion och renovering, men vårt specialområde är kostnadseffektiva lösningar för renovering av befintliga hus. Där kan vi göra störst nytta för att spara energi och förbättra inomhusklimatet.

Allt startade med att Jonn Are, som till vardags forskar i byggteknik vid Högskolan Dalarna, kom fram till att en riktigt kostnadseffektiv åtgärd för att spara energi i bostadshus var att sänka ventilationsflödet ned till en tredjedel då ingen är hemma. Det går verkligen att spara mycket energi genom att minska på intaget av kall luft i huset då det står obemannat, ex dagtid och semestrar. Att just minska på ventilationen ger lägre kostnader för både uppvärmning och elförbrukningen av fläktsystemet.

Komponenter köptes in från ett belgiskt företag, testades i en villa och forskningen om energibesparingen kunde bekräftas. Samtidigt kom det fram att inomhusklimatet kunde bli bättre med behovsstyrning. Sensorerna som testades, och som i dag finns kvar i Healthy Homes aggregat ”Healthbox” och ”Waves”, känner av fukthalten i luften och koldioxidhalten som vi människor skapar. Efter dessa parametrar kan luftflödet i ventilationssystemet regleras.

Om 30 år, 2050, kommer flertalet av oss fortfarande att bo kvar i samma hus som nu då nyproduktionen är låg, menar Jonn Are. Därför vill jag främst jobba för hållbara och hälsosamma lösningar för befintliga hus. Som forskare vill man vara med och påverka och förbättra. Med hjälp ut av ett start-up företag går det att göra ännu större avtryck!

Och att ta steget från att vara forskare och kombinera det med entreprenörskap?

– Jag fick ett tips från Byggdialogen i Dalarna om att inkubatorn fanns; där man fick råd och stöd att bygga ett företag genom alla processer. Jag har fått ovärderlig hjälp av olika coacher i affärssystem, juridik, strategier och hur man jobbar med teamet och försäljning samt marknadsföring. Det är verkligen som att ha en vägvisare och rådgivare, säger Jonn Are.

Hur ser teamet nu?
– Healthy Homes har nyligen anställt en säljare som ska bearbeta marknaden. Till det har vi två tjänster som jobbar med kundsupport, logistik, ekonomi och administration, samt jag som på ca 30 % arbetar med produktutveckling och på sidan av min tjänst på högskolan. Vi kan se att försäljningen börjar öka men samtidigt ger virustiderna en oro för ekonomi och framtid. Vi har dock inga lån och jobbar med eget kapital.

-Vi vill också förstärka teamet med en projektör som kan rita, projektera och få in vårt ventilationssystemen i föreskrivande led. Så finns det intresserade, kontakta gärna mig önskar Jonn Are Myhren på Healthy Homes.

Flera kunder i hela Sverige

Kunderna finns främst i mellansverige men även i storstäderna. En typisk kund kan vara en kvinna som bryr sig om familjens hälsa och hållbarhet.
– Vi jobbar redan idag med marknadsföring och optimerar vår synlighet på olika sätt; sociala medier, bloggar, mässor men även genom installatörernas kommunikation med kunder. Nu i virustider funderar vi också på hur vi kan synliggöra våra produkter digitalt att trigga kunder att ta steget vidare till köp.

Framtiden ser hälsosam och ljus ut

På senaste tiden har Healthy Homes startat ett samarbete med småhustillverkaren Fiskarhedenvillan; och där kan man välja ventilationssystemet som ett tillval. En lyckad satsning som gör att man nu kan nå slutkunden direkt.
Den statliga myndigheten Boverket håller på att se över lagkraven för bostäder när det gäller inneklimat, vilket gynnar Healthy Homes affärsutveckling, vilket Jonn Are gläds åt.

-Vi tänker också internationellt, och Norge vet jag, av egen erfarenhet, är en mycket intressant marknad, så det står näst i tur, säger Jonn Are Myhren. Samtidigt letar vi efter strategiska samarbetspartners och kan tänka oss att ta in investerare i bolaget. Självklart ska det vara rätt timing men vi jobbar strategiskt och har även här god hjälp av inkubatorns processledare.

Tillväxt med inkubatorn

-Det har varit helt centralt att möta bolaget och teamet där de är, säger affärscoach Stefan Holgersson. Vi fokuserar på bolagets affärsutveckling i kombination med att bygga ett team och säkra tillgång till strategiskt viktiga kompetenser som kompletterar varandra. Parallellt med det senare arbetar vi med att skapa de nödvändiga förutsättningarna och strukturerna för att bolaget ska bli bärkraftigt och ge sig själv förutsättningar och möjlighet för tillväxt.

Tips till andra företagare som har affärsidéer?

Som forskare men även entreprenör, vill Jonn Are dela med sig av sina råd och tips till andra som har idéer:

• Ta hjälp av affärscoacher och andra kunniga
  • Samarbeta i ett team och ha olika roller och kompetenser
  • Göra saker seriöst och med kvalitet, var ärlig och ordentlig, struktur lönar sig i längden!