Affärerna fortsätter att utvecklas mellan Dalarna och Wuhan, Kina

Affärerna fortsätter att utvecklas mellan Dalarna och Wuhan, Kina

Under denna vecka kommer ett antal affärer att genomföras mellan Dalarna och den kinesiska vänorten Wuhan och fyra samarbetsavtal att undertecknas. Dellner Couplers AB och Stiftelsen Teknikdalen ingår konkreta avtal med kinesiska partners. Även Borlänge kommun förnyar sitt vänortsavtal med Wuhan och Borlänge näringslivskontor ingår ett samarbetsavtal med Wuhan Commerce Bureau.

Det är Dellner Couplers AB som tecknar avtal med Wuhan Commerce Bureau om att öppna ett supportcenter med Wuhan Metro för underhåll till tunnelbanesystemet. Även Stiftelsen Teknikdalen kommer att ingå ett avtal med East Lake High Development Zone för att utveckla möjligheterna mellan företagsinkubatorerna för råd och stöd till tillväxtföretag.

Stiftelsen Teknikdalen har under våren varit drivande i att ett representationskontor har öppnats i Wuhan. Här kan företag mötas, få professionell hjälp med kontakter, match making, kontakter och även nyttja kontoret för arbetsmöten etc. Svensk-kinesisk personal finns på plats och kommer nu att också att befinna sig i Borlänge. Redan idag har flera kontakter och avtal etablerats mellan dala- och hubeiföretag och under denna vecka ska alltså ytterligare avtal tecknas mellan regionerna.

Den grupp som nu besöker Dalarna utgörs av officiella representanter från Wuhan Municipal People´s Government, Wuhan Foreign Affairs, Wuhan Commerce Bureau, East Lake High Development Zone.

I samband med besöket är media välkomna att möta de kinesiska kontorsrepresentanterna och dalaföretagarna och bl a närvara vid signeringen av avtal och intervju med företagen.

När: torsdag den 13 juni kl 13.15-14.00

Var: Stora Hörsalen, Teknikdalen, Forskargatan 3, Borlänge

Under eftermiddagen finns även faluföretaget Extuna på plats för att berätta om sina pågående affärer i Wuhan med värmepannor och ackumulatortankar.

Önskas mer information kontakta gärna: Marie Ericsson, 0243-24 64 12, Anders Sundvall, 0243-24 64 09, VD Sture Ericsson 0243-24 64 01 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson 0243-24 64 05.

Samarbetet har pågått mellan Dalarna och Hubei i Kina sedan 2000. Borlänge kommun har en vänortsförbindelse med staden Wuhan och Region Dalarna samarbetar med regionen Hubei kring länens utveckling.