Alumnibolaget Spintso erbjuder köp av nyemitterade aktier

Alumnibolaget Spintso erbjuder köp av nyemitterade aktier

Spintso utvecklar och säljer utrustning för domare verksamma inom fotboll och andra sporter. Bolagets produkter utgörs av hjälpmedel som bygger på modern teknik och som underlättar domarens eller domarlagets uppgifter och samarbete. De internationella fotbollsförbunden har till nyligen intagit en konservativ inställning till övergång från pennor, stoppur och anteckningsblock, men börjar nu uppmuntra övergången till IT-baserade hjälpmedel. Spintsos egenutvecklade produkter säljs via egen säljorganisation, internetdistributörer och samarbetspartner i ca 40 länder världen över. I Norden säljer Bolaget även direkt till användarna via en egen webshop (www.spintso.se), med ett utbud som förutom Spintsos egna produkter även innehåller enklare domarutrustning från andra leverantörer. Spintso har ingått avtal med flera idrottsförbund och organisationer i syfte att uppnå bästa möjliga funktionalitet hos Bolagets produkter. Bland flera viktiga avtalspartners kan nämnas Svenska Fotbollförbundet med vilket avtal ingåtts om systemintegration, typgodkännanden, samarbete om produktutveckling, tester och internationell lansering.

Marknaden för Spintsos produkter är stor. Styrelsen bedömer att värdet för Bolagets potentiella marknad uppgår till ca 8,7 miljarder årligen. Spintso har sedan starten huvudsakligen finansierats av en mindre grupp långsiktiga privata intressenter. Totalt har ca 20 MKr investerats i Bolaget. Den planerade noteringen på Aktietorget sker i syfte att öka allmänhetens kännedom och intresse för Spintsos verksamhet. Det är styrelsens bedömning att befintligt rörelsekapital är tillräckligt för den aktuella verksamheten under den närmaste tolvmånadersperioden. Föreliggande nyemission, som till 60 procent är täckt av kostnadsfria teckningsåtaganden, genomförs i syfte att inbringa det kapital som är nödvändigt för genomförandet av en något aggressivare marknadsplan samt andra expansionsfrämjande ändamål.

Erbjudandet avser köp av nyemitterade aktier i Spintso International AB.

Spintso är ett borlängebaserat företag som genom bl a affärscoachning utvecklats inom Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator.

För mer information, se bif fil

För mer information, kontakta Peter Evertsson, vd Spintos International AB, Spintso International AB

Forskargatan 3, 781 70 Borlänge

peter.evertsson@spintso.se