*Baseras på en enkät besvarad av 450 startups i forskningsnära innovationsmiljöer. Enkäten är genomförd av SISP och Ignite Sweden under April 2020.

DEBATTARTIKEL: RÄDDA JOBB, PATENT OCH INNOVATIONER FÖR FRAMTIDEN!

DEBATTARTIKEL

RÄDDA JOBB, PATENT OCH INNOVATIONER FÖR FRAMTIDEN!

Sedan lång tid tillbaka har Dalarna drivit fram innovationer och entreprenörer. Mycket bra har skett och vi är stolta över vad näringsliv och politiker har åstadkommit, men nu är läget akut. Nu hotas många innovationsföretag av konkurs eller riskerar att säljas till utländska investerare. Nu behövs riktade åtgärder för att rädda de svenska innovationsföretagen och vi sätter vårt hopp till regeringen och vill att de genomför de åtgärder som branschen själv föreslagit för att rädda innovationsföretagen, och därmed rädda det som skapar framtidens jobb.

Företag riskerar att slås ut

Våra innovationsföretag är viktiga för svensk ekonomi, eftersom de förväntas säkerställa såväl morgondagens arbetstillfällen i Sverige som exportmarknaden. Det handlar om företag vars innovationer ska bidra till att utveckla och konkurrenssäkra industri, offentlig sektor och många branscher i vårt land – både i dag och i framtiden. De är dessutom en magnet för framtida arbetskraft, eftersom många studenter som lämnar universiteten söker sig till företag som formar och utmanar framtiden.
Om svenska innovationsföretag slås ut går Sverige miste om innovationer och patent som dessa företag och det offentliga Sverige investerat stora belopp i – nationellt, regionalt och lokalt. Dessa patent blir mycket svåra att väcka till liv igen vilket gör det till en viktig fråga för Dalarna, liksom för Sverige i stort.

Regeringens åtgärder når inte innovationsföretagen

Ett innovationsföretag bygger ofta på en unik lösning, har ofta ett patent i botten och stor potential att växa globalt. Men vägen till marknadsgenomslag kan vara lång och det behövs kapital för att ta sig hela vägen till kommersialisering. Men pandemin har satt stopp för inflödet av kapital och innovationsföretagen omfattas hittills inte av de åtgärder som regeringen lanserat – de har varken ett intäktsflöde som de kan belåna, en stark balansräkning eller är hjälpta av att korttidspermittera sina fåtal anställda.

Dra nytta av framtidens lösningar redan nu. Innovationsföretagens behov är akut! Dels handlar det om kapital – ägarkapital för att rädda kunskapstillgångar och kunskapskapital för att säkerställa fortsatt bolagsutveckling. Dels behövs ytterligare medel till offentlig sektor så att vi kan dra nytta av innovationsföretagens lösningar. Just nu belastas sjukvården hårt, och här arbetar flera medicintekniska företag i Sverige på lösningar som kan avlasta, effektivisera och inte minst göra vården mer jämställd och tillgänglig för medborgarna. En satsning på innovationsföretagen innebär på så sätt även en satsning på jobben här och nu.

Fem punkter för att säkerställa Sveriges position

Nu är tid att agera. Branschorganisationerna Swedish Incubators & Science Parks (SISP) och Föreningen Universitetsholdingbolag i Sverige (FUHS) har föreslagit ett antal åtgärder för att rädda svenska innovationsföretag och framtidens jobb. Vi stödjer deras förslag och vill lyfta fem punkter där staten kan bidra för att främja utvecklingen i Sverige och Dalarna.

• Använd befintliga strukturer och program genom att växla upp eller förlänga dessa. Lokala och regionala science parks och inkubatorer känner till de lokala företagen, fungerar som spindel i nätet i det lokala innovationssystemet och är vana att arbeta i en föränderlig omvärld. Startsträckan är därför kort.

• Använd Vinnova, Almi, Almi Invest, holdingbolag, inkubatorer samt science parks för att agera och distribuera stöd och kapital till de innovationsföretag som behöver det bäst.

• Skapa förutsättningar att förlänga eller utöka verksamhet inom affärsutveckling och affärsstöd till befintliga bolag inom ramen för science parks. Det är enkelt och kostnadseffektivt att utöka befintlig verksamhet. I Dalarna finns innovationsmiljöer som kan bidra med processer för att snabba på utvecklingen.

• Tillhandahåll kompetens till innovationsföretag och skapa förutsättningar att dra nytta av spetskompetens som permitteras eller sägs upp. Denna kompetens kan användas hos nystartade och växande bolag om dessa finns kopplade till olika program och strukturer. Denna kvalitetssäkring skulle skapa förutsättningar att ytterligare förstärka Sveriges position som kunskaps- och innovationsnation.

• Stimulera och belöna de kommuner och finansiärer som gör lokala satsningar med statlig uppväxling.
  • Nu handlar det om att rädda och stödja Sveriges och Dalarnas företag och entreprenörer. Det är bråttom, men tillsammans kan vi rädda jobb och goda idéer för framtiden!

Borlänge 2020-04-29

Sture Ericsson vd Dalarna Science Park och Jörgen Isaksson styrelseordförande Dalarna Science Park

Dalarna Science Park är en innovationsarena som stödjer utveckling av människor och företag med tillväxtambitioner. www.dalarnasciencepark.se