Enkelt med teknikens hjälp.

Enkelt med teknikens hjälp.

Inkubatorföretaget Netional hade en betydande roll under årets Dalarna Business. De hade inte enbart levererat plattformen för den nya webbplatsen, ett flertal fiffiga lösningar underlättade både publikinsläpp och omröstning.

Netional är mest känt som utvecklare av webbplattformen Stage och inför Dalarna Business lanserades en ny webbplats med Stage som bas. Anders Bergkvist, VD och grundare av Netional, såg dock fler möjligheter att utveckla Dalarna Business seminariedag med andra tekniska lösningar.

Vid förra årets seminarium och gala tog det en enorm tid att få in alla människor till föreläsningsområdet och middagen, förklarar Anders Bergkvist. –Passagen är trång och personalen hade listor där de skulle pricka av de över 400 deltagarna. I år löste vi det med en streckkodsläsare istället. Vi har utvecklat en biljettlösning som är kopplad till webbplatsen. Alla deltagarna hade en biljett med streckkod. När de kom till entrén för galamiddagen lästes deras biljett av med en handscanner och deltagaren fick besked om vilken plats som var reserverad. Det gick otroligt smidigt.

Röstning i realtid
För att rösta fram Årets Stjärnskott tog man publiken till hjälp. Deltagarna fick via SMS rösta fram den affärsidé man helst skulle vilja satsa pengar på. Återigen användes en nybyggd funktion på webbplatsen och publiken kunde i realtid se vilken affärsidé som fick rösterna. Via en storbildsskärm visades staplar som angav hur folk röstade, som också växte i takt med att rösterna kom in. –Just den här delen var vi lite nervösa för, erkänner Anders. Att göra något i realtid är otroligt känsligt. Det räcker med att någon server inte svarar vid rätt tillfälle, det är många steg som ska passeras från det att SMS-et lämnat avsändarens telefon tills rösten visas på skärmen trots att hela förloppet går på någon sekund. Ett litet avbrott någonstans i kedjan så faller hela idén. Det här var en bekräftelse på att vi tänkt rätt.

Rekommenderad
Netional fick ännu en bonus efter framgångarna under Dalarna Business. Den kände affärsmannen och entreprenören Sven Hagström som var en av jurymedlemmarna under framröstningen av Årets Stjärnskott har numera rekommenderat Netional som en bra partner när det gäller tekniklösningar.

Läs mer om Netional på: www.netional.se

Vill du veta mer om Stiftelsen Teknikdalens Företagsinkubator