Full aktivitet på årets Sommarlovsentrprenörer i Dalarna

Full aktivitet på årets Sommarlovsentrprenörer i Dalarna

24 inspirerade  sommarlovsentreprenörer har varit med i årets upplaga av entreprenörsprogrammmet Sommarlovsentreprenörerna i Dalarna. Allt ifrån smyckesdesign, hemsidorsproduktion, trädgårdsskötsel till djurvård, caféverksamhet mm. En sak är gemensam för dem alla; att driva företag är inte en dans på rosor med det är kul och inspirerande.

Caroline som drivit företaget Ecowise clothing berättar om hur tufft det varit att få betalning för de kläder med personligt tryck hon sålt. Att enbart sälja mot postförskott är en nyttig lärdom. Men hon kommer inte att ge upp utan företaget ska fortsätta och hon ska bli tuffare dels mot sig själv att styra upp betalningarna och även jobba med marknadsföringen ännu mer.

Amanda och Elin har drivit café i Danholn, utanför Falun och där har verksamheten gått bättre än förväntat. Mycket tack vare god marknadsföring och att ryktet spridit sig om cafeet som serverar bl a  gluten och laktosfria produkter. försäljningen gick så bra att tjejerna till och med fick baka extra flera kvällar och morgnar i vecka för att få det att räcka till.

Afi Christina Tudeka har drivit företaget Belive to achive med tillverkning och försäljning av smycken med affirmationer.  Hon har många goda  erfarenheter i bagaget och är verkligen taggad på att driva ytterligare företag i framtiden.

ADDYDesign är företaget som producerat webbsidor under sommaren.  André  har producerat en webbsida under sommaren och jobbade stenhårt med marknadsföringen men lyckades dock inte få fler kunder. En nyttig lärdom att lära mer om försäljning och börja i tid.

Fler företag har haft fina framgångar under sommaren och lärt sig massor. Summa sumarium kan sammanfattas att marknadsföring är viktigt och det gäller också att våga ta betalt för sina tjänster. Att ha en klar målsättning med företaget och våga satsa helhjälrtat. Också att det kostar att driva företag men på sikt – med hårt jobb – lönar det sig! I stort sett alla Sommarlovsentreprenörer är taggade för att fortsätta  driva företag och har under sommaren lär sig massor. Handledare har varit Charlotta Holmer, Magnus Holmberg och Pierre Mörk. Finansiär till projektet har varit: Stiftelsen Teknikdalen.

Följande ungdomar är Sommarlovsentreprenörer i Falun och Borlänge: Louise Eriksson driver Ale´s foto , David Pedersen driver en webbdesigbyrå, Victor Nilsson kommer starta en webbplattform för Ecoprodukter, André Andersson driver Addy Design , Emma Andersson & Emma Hedin driver Trädgårdsmästarna ,  Afi Krsitina Tudeka tillverkar och säljer smycken i Belive to achive, Samuel Willhelmsson & Max Wijk Stranius tillverkar telefonappar i Orbit Solutions, Arolle Ahmed driver Gröna fingrar , Elinor Johansson designar om secondhandföremål i företaget Elly Irene, Carolin Rosman driver EcoWise Clothing , Amanda & Angeliva Joon driver Systrarna Joons sommarcafé, Julia Willman genoför ett dansläger för funktionshindrade i CampU , Jennifer Borg & Christoffer Andersson jobbar med en fotobok , Paulina Borg tar hand om djur under semestern i sitt företag Daily Animal Care , Elin Kallur & Hanna Berglund driver Frukostflaket , Martin Bergström driver en kartkonvertingsbyrå , Eddie Sörslätt målar staket och oljar altaner i Prisma , Gustav Andersson köper och reparerar gamla mopeder .