Konkreta resultat efter Kinaresan

Konkreta resultat efter Kinaresan

Dalaföretagen har nu återkommit till Sverige efter en veckas företagsbesök, arbete och affärer. Konkreta resultat efter resan; Dellner Couplers AB gör ytterligare etableringar genom att öppna ett After Sales Service Center i Wuhan. Fabian Finnman har lagt order på energistrips för nyintroduktion på svenska marknaden, Extuna planerar för ett fortsatt samarbete samth export av kompetens och av värmepannor och ackumulatortankar.

Tolv företag inom bl a miljöteknik har mellan den 24-27 september besökt tänkbara kunder och presenterat sina affärsidéer i samband med sk matchmaking, studiebesök och teknisk mässa.

– Ett lyckat företagsbesök och stora möjligheter till fortsatt samarbete. Så sammanfattar Peo Persson VD på Faluföretaget Extuna Produktion AB besöket hos Wuhan Jiang Cheng Boiler Manufacture Co. Extuna tillverkar och säljer värmepannor och ackumulatortankar och hoppas nu kunna exportera kompetens och vissa av företagets produkter till den kinesiska marknaden. Det kinesiska företaget hade 80 anställda och tillverkar idag för den regionala marknaden. Intressant är den ökade efterfrågan som finns i Kina för bioeldade fastbränslepannor. Intresset var stort för Extunas kunnande och erfarenhet inom branschen. Fortsättning följer eventuellt i samverkan med Tillväxtverket och med stöd av deras exportprogram.

En konkret etablering skedde också under förra veckan då Vikaföretaget Dellner Couplers AB öppnade ett servicecenter i Wuhan. Det är ett After Sales Service Center med placering i Wuhan som ska serva Wuhan metro med underhåll och service. Jon Lind, vice VD och chef för Systems Division fanns på plats.

– Jag är mer än nöjd med förra veckans företagsmöten och har lagt en order av Energy Strips för import till Sverige. Förhoppningsvis har vi denna nya produkt för Sverige ute under hösten i landets butiker. En produkt som passar studenter, yrkesarbetare, ungdomar m fl som i dag använder sig av koffein baserade produkter, menar VD Fabian Finnman

Även femmiljonersstaden JingZhou besöktes av några av företagen. En stad som har tillverkande industri bl.a som underleverantörer till bilindustrin. Syftet med besök var att introducera våra miljöteknikföretag för kommunledningen samt att lyfta fram samarbetet mellan Dalarna och Hubei. – Vårt besök är ett första initiativ och mest fokuserat på att skapa en relation. Hur vi kan gå vidare får vi anledning att fundera vidare över, säger Sture Ericsson VD för Stiftelsen Teknikdalen.

Från Stiftelsen Teknikdalen har bl a Anders Sundvall, ansvarig för hållbar utveckling hållit ihop kontakterna med företagarna. Även Marie Ericson, från Enterprise Europe Network har hjälpt företag med att knyta ihop de internationella affärskontakterna. I Kina har bl a matchningen skötts av Enterprise Europe Network Central China samt Wuhan Commerce Bureau.

Önskas mer information kontakta gärna: Marie Ericsson, 0243-24 64 12, Anders Sundvall, 0243-24 64 09 eller kommunikationsansvarig Ann-Louise Larsson 0243-24 64 05.