Kvint lockar tolv kvinnliga innovatörer och kickar igång på Internationella kvinnodagen

Med kick off på internationella kvinnodagen:  Tolv kvinnor. Tolv innovationer. Tolv viljor att nå internationellt.

På internationella kvinnodagen kickar projektet Kvint igång. Syftet är att lyfta innovationer ur ett bredare perspektiv samt att få företagande kvinnor att vidareutveckla sina innovationer så att de blir starka företag med Dalarna som utgångspunkt.

De kvinnor som kommer att ingå i projektet är:
Elin Holst Granlund -  byHolst; Eva Martinsson - Myrtall; Åsa Magnusson - Quicksave; Kristina Kallur -       EnaGo;  Lina Richardsson - Pappelina; Lena Gadde -  Gaddex; Maria Steenis - Bibbiskon; Susanne Tolfesbo -Tolfesbo; Malin Murmäster - Clash of Nations; Malin Björk -  Makeoverbook; Åsa Podgorski -  Add More

En finurlig lösning på ett problem kan vara en innovation. Detta kan i sin tur vara grunden till ett tillväxtföretag. Att främja att just detta är vad dalaprojektet KVINT ska arbeta för. Projektet är en del av Tillväxtverkets satsning på att öka kvinnors företagande. Målet med KVINT är att få företagande kvinnor att vidareutveckla sina innovationer så att de blir starka företag med Dalarna som utgångspunkt.

-    Vi som i projektet är en brokig skara och med det som vår styrka vill vi bli en stark utvecklingsgrupp och nå internationella arenor, säger projektledare Kristina Kallur.

Initiativtagarnas upplevelse har varit att synen på vad en innovation är ofta är snävt traditionell. Detta tror de resulterar i att många inte ser sig själva som innovatörer med affärsmöjligheter. En innovation är egentligen ett brett begrepp. Det kan vara en patenterbar uppfinning men kan även vara en tjänst eller t.ex. ett nytt sätt att inom vården bädda en säng så att risken för liggsår minskar.

-  Vi är glada att Stiftelsen Teknikdalen fått förtroendet att ta sig an detta projekt, säger Sture Ericsson, VD för Stiftelsen Teknikdalen. Det ligger väl i linje med vår övriga verksamhet och kommer aktivt att bidra till våra ansträngningar att öka och utveckla kvinnligt företagande. Ett ökat kvinnligt företagande kommer att vara viktigt för att skapa nödvändig tillväxt i vår region.

Projektet KVINT, ”Kvinnor Innovationer och Tillväxt”, är finansierat av Region Dalarna och ägs av Stiftelsen Teknikdalen.

Önskar ni ytterligare information kontakta gärna: Kristina Kallur, projektledare KVINT, kristina@enago.se,070-790 60 19 eller Sture Ericsson, Stiftelsen Teknikdalen 070-826 28 77.