Lastbilen.se lägger i nästa växel tillsammans med högskolekompetens

Lastbilen.se lägger i nästa växel tillsammans med högskolekompetens

Strävan att hela tiden vilja utvecklas och växa har gjort att entreprenören Andreas Nilsson som grundade lastbilen.se att lägga i nästa växel. Att hyra ut sin lastbil var företagets embryo men nu har företaget utvecklats i snabb takt genom franchising, i takt med att lastbilen har växt har det blivit uppenbart att organisationen behöver utökas.

Företaget har under hösten arbetat hårt med att utveckla konceptet och ta fram en ny framtidsstrategi. Företaget har nyligen introducerat sitt nya bokningssystem som man utvecklat tillsammans med IT-företaget Eyepax. Lastbilen kommer även till årsskiftet att presentera sin nya hemsida och grafiska profil. Vilket kommer att lyfta konceptet avsevärt enligt Andreas.

För att nå dit har lastbilen under hösten tillsatt en ny tjänst och projektanställt en verksamhetsutvecklare. Magnus Engström är nyutexaminerad 2012 från Lunds Universitet, anställdes för arbeta med att utveckla franchisekonceptet. Magnus får via ett pilotprojekt tillgång till Högskolan Dalarnas resurser. Dessutom bidrar Stiftelsen Teknikdalen med en erfaren affärscoach som fungerar som stöd för den projektanställde. Projektet som genomförs för första gången i Sverige går under benämningen Knowledge Transfer Partnership (KTP).

Företagets grundare och ägare Andreas Nilsson, är från början utbildad elkrafttekniker och tog lastbilskort i lumpen. Tidigare jobbade han på Grycksbo pappersbruk och det var då som han fick idén att köpa en lastbil för att han skulle importera motorcyklar från Tyskland. Cyklarna tjänade han inte så mycket pengar på, däremot tog affärerna skruv när han satte upp en lapp på jobbet om att lastbilen fanns för uthyrning.

– Intresset var väldigt stort och jag upptäckte att det här är ju en affärsidé. Då började jag också annonsera på Blocket och sedan tog jag hyrbilslicens och startade en enskild firma, säger Andreas Nilsson.Idén bygger på att privatpersoner och företag kan hyra lätta och tunga lastbilar för längre eller kortare tidsperioder.– Våra kunder är främst privatpersoner som ska flytta, men även till exempel blomsterhandlare som behöver en bil under sommarsäsongen, berättar Andreas.

Allt eftersom företaget växte fram började han titta på andra orter i Sverige och upptäckte att det fanns fler personer som hyrde ut en eller flera lastbilar. Genom företagsinkubatorn fick Andreas modet att testa sin affärsidé och har därefter lyckats att knyta upp inte mindre än elva franchisetagare från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr.

– Företagsinkubatorn och deras affärscoacher vi har haft tidigare har hjälpt oss att få en röd tråd i vårt arbete. Vi har vidareutvecklat vårt koncept, utvecklat vårt nya bokningssystem för uthyrning och tagit fram en handbok, menar Andreas.

Jan Erdholm som har agerat coach och är fortfarande involverad i lastbilen. via det nya projektet. Jan har stor erfarenhet av just franchising och han har hjälpt oss att få ihop många pusselbitar på ett bra sätt. Från högskolan har Ola Norrbelius tillkommit, han undervisar idag på högskolan har en gedigen bakgrund från näringslivet även och agerar som stöd och mentor till projektledaren.

Detta är första gången ett liknande pilotprojekt har genomförts I Sverige. Knowledge Transfer Partnerships eller KTP vilket är den engelska benämningen, är ett välkänt begrepp i Storbritannien. Projektet är tänkt att fungera som ett led i att överbrygga avståndet mellan universitet och näringsliv i form av ett kunskapsutbyte. KTP -projektet går ut på att en examinerad student anställs som projektledare av Högskolan Dalarna och därigenom får tillgång till högskolans och Stiftelsen Teknikdalens resurser för att genomföra projektet. Där syftet med KTP – projektet lastbilen, är tänkt att hjälpa företaget att utveckla sin franchisemodell.

– Personligen är detta en jättebra möjlighet för mig att utvecklas i min yrkesroll, där jag fungerar som en central del av utvecklingen av konceptet. Vidare så är projektet är spännande därför att man får det bästa av två världar, där man jobbar motnäringslivet uppbackad av högskolans resurser för att hjälpa lokala företag att växa nationellt. Vi jobbar för fullt med en rad olika spännande nyheter som vi hoppas kunna lansera snart, åtgärder som kommer att stärka varumärket bland annat en ny hemsida. Vi står snart redo för att aktivt börja söka nya franchisetagare i landet berättar Magnus.

– Företaget är idag den enda nationella aktören som erbjuder uthyrning av tunga lastbilar till privatpersoner. Det är en anledningen till att företaget mycket väl kan uppnå sina ambitioner om en kraftig expansion, enligt Magnus.

lastbilen.se

Startade: 2004