Lönsamma energieffektiviseringar

Seminariet ”Lönsamma energieffektiviseringar” genomförs för att kraftsamla för både miljön och minskade kostnader. Målgruppen är fastighetsägare men även andra intresserade inom miljö och byggnation. Dessa kommer att samlas för att gemensamt samverka kring kommersialisering och affärsmodeller.

Bostads- och servicesektorn står idag för nästan 40 procent av Sveriges energianvändning. En viktig åtgärd för att minska energianvändningen är att energieffektivisera. Trots att det idag är lönsamt och att tekniken finns, så är det många som ännu inte kommit igång. Nu är det dags att ändra på detta och under seminarium kommer de medverkande få uppslag till idéer för att utveckla, eller komma igång i den egna verksamheten.

EU har presenterat ett nytt direktiv om energieffektiva byggnader som berör hela fastighetsmarknaden vilket tas upp under seminariet. Program för dagen bifogas.

Cirka 100 aktörer från privat och offentlig sektor med olika kopplingar till energi och fastighetsbranschen deltar i seminariet.

Tid: tisdagen den 26 oktober 2010 kl. 9.30–17.00

Plats: Galaxen, Borlänge

Klockan 14.30 avsätter vi tid för ev. frågor/intervjuer

Kontaktperson: Åke Persson, Länsstyrelsen Dalarna 070-32 53 002 och Anders Sundvall, Stiftelsen Teknikdalen 070-301 05 75

Kontaktperson under seminariet för ev praktiska frågor: Frida Vikström, Stiftelsen Teknikdalen 073-067 12 82 och Ann-Louise Larsson 070-695 62 92

Arrangörer är: Stiftelsen Teknikdalen, Länsstyrelsen Dalarna, Region Dalarna, Högskolan Dalarna, Energiintelligenta Dalarna, Energimyndigheten, Projektet Green, Bygg Dialogen Dalarna, Enterprise Europe Network, Region Värmland, Sveriges byggindustrier, GävleDala Energikontor, Projektet Fem samt Europeiska Unionens Regionala Utvecklingsfond.