Nu lanserar BoomTown musiksupport

Nu lanserar BoomTown musiksupport

En etablerad artist eller band har ofta ett skivbolag och/eller en manager som sköter sådana här frågor kring bandet.  Men för ett mindre etablerat band eller artist kan det vara svårt att hitta support i olika frågor.

- BoomTowns Musiksupport kan ge professionella svar. Att vi är en oberoende organisation tror jag är väldigt viktigt för dig som artist att veta. Vi tjänar inte pengar på att kunna erbjuda musiksupport, säger Eskil.

Det frågor som kommer in till musiksupporten kan vara från artister som undrar hur ett skivsläpp och hur en musikvideoinspelning går till eller hur man bokar gig. De finns även de som behöver hjälp med frågor kring marknadsföring, ekonomi och juridik.

- Att släppa en skiva är inte så enkelt som man kan tro. Det är ofta en process på flera månader som behöver handsys efter den aktuella artisten, menar Eskil.

Att BoomTown erbjuder musiksupport betyder inte att han ersätter eller fungerar som en manager.  Eskil berättar att vissa artister behöver mer stöd och kan ringa flera gånger samma dag, vilket naturligtvis är helt okej. Huvudansvaret för arbetet med exempelvis ett skivsläpp ligger alltid hos den som söker musiksupport.

Eskil tycker att detta är några av hans absoluta favoritarbetsuppgifter på BoomTown.

- Jag lär mig själv massor och musikbranschen är verkligen spännande att arbeta med då den just nu är inne i en stor förändringsprocess. De gamla marknadsstrukturerna som regerade på 80-talet fungerar inte längre och de nya är fortfarande väldigt lösa i kanterna.

Ibland kanske vi på BoomTown inte har svaret på din fråga men då kan vi med vårt stora kontaktnät inom musikbranschen ändå hjälpa dig med rätt kontakter. Musiksupporten är helt kostnadsfri men eventuell support från externa resurser bekostas av den som söker support.  Till musiksupporten kan en höra av sig till via telefon, mail, Facebook eller via ett kontaktformulär på vår webbplats. Det finns även möjlighet att boka in personliga möten.

Musiksupporten är öppen onsdagar mellan klockan 09.00-14.00 på telefon samt alltid via mail, Facebook och kontaktformuläret på supportsidan.

Presskontakt för BoomTown är: Camilla Fridén 070-286 26 39 camilla@boomtown.nu