Nya idéer för ett enklare vardagspussel

Nya idéer för ett enklare vardagspussel

Tänk dig att du kunde lämna tvätten på förskolan samtidigt som du lämnar barnen, och få med dig ren tvätt hem på kvällen. Eller en låda färdiglagad mat.

I storstäderna finns det numera förskolor som samarbetar med företag och blir en servicepunkt. Förskolan har till och med ordnat så att barnen kan få skjuts hem när föräldrarna inte får tiden att räcka till. Så här är det oftast i storstäder, och tjänsterna riktar sig till välbärgad medelklass.

Hur skulle Dalarna kunna bli bättre på att underlätta balansen heltidsarbete/föräldraskap?

En förstudie har tittat på vilka behov småbarnsföräldrar i Dalarna har - av lösningar på vardagspusslandet - och tillsammans med några föräldrar och tänkbara leverantörer av lösningarna spånat fram en rad idéer. Den 13 mars presenteras dessa på Stiftelsen Teknikdalen. Dessutom blir det föreläsningar om genusperspektiv på produktutveckling och innovationer.

Syfte med förstudien På grund av stora pensionsavgångar saknas det arbetskraft i Dalarna. En outnyttjad reserv är kvinnor som jobbar deltid. Många gör det för de inte får ihop kombinationen ansvar för familj/hem med heltidsarbete. Det behövs lösningar som underlättar vardagspusslet, så att både män och kvinnor hinner med att både arbeta och vara närvarande föräldrar. Ett annat syfte med förstudien är att öka innovationskraften i Dalarna. Förstudien har använt ett s k normkritiskt perspektiv. Genom att ta med småbarnsföräldrar med en rad olika perspektiv och erfarenheter – olika familjekonstellationer, olika bakgrund och inkomstnivå – uppnår man större kreativitet och bättre förutsättningar att tänka nytt. Tanken är att korsa dagens verklighet med de traditionella föreställningar och förväntningar (normer) som dröjer sig kvar i människors medvetande och därigenom hitta lösningar som passar fler människor. Metoden ska sedan spridas till de aktörer som arbetar med innovationsutveckling i Dalarna.

12.45 – 13.15 Camilla Palmertz, Ampersand. Genusdriven produktutveckling

13.15-13.25 Frågestund

13.25 – 13.55 Mattias Tejne, Innordica AB, och Elisabeth Holm, Länsstyrelsen. Innovationer för vardagspusslet.

13.55-14.00Frågestund

14.00-14.15 Paus. Kaffe/te och frukt eller kaka.

14.15-14.45 Malin Rogström, Sandvik AB. Ledarskap som tar tillvara mångfald för att

skapa innovationer.

När: Fredag den 13 mars kl 12.45-15.00

Var: Stora Hörsalen, Teknikdalen, Forskargatan 2, Borlänge

För mer information, kontakta Elisabeth Holm, Länsstyrelsen Dalarna, 010-2250386 eller Ann-Louise Larsson, Stiftelsen Teknikdalen, 070-695 62 92.
Stiftelsen Teknikdalen initierar, driver och deltar i regionala, nationella och internationella projekt samt underlättar för nya affärskoncept och innovationer från idéstadium till marknaden. Samtliga aktiviteter som genomförs syftar till att generera ökad regional tillväxt och utveckling. Företagsinkubatorn ingår i Stiftelsen Teknikdalens organisation.